Munn-til-Munn

13.01.10

OffLine/OnLine 90/10

Filed under: Undersøkelser — Roy Dahl @ 15:15

For tiden er mange opptatt av den nye formen for markedsføring; markedsføring i de sosiale medier. Og i de sosiale medier som Facebook, MySpace, Twitter mm. florerer det av diverse fangrupper og andre grupper. Disse gruppene har det til felles at de ønsker å promotere en eller annen sak, det være seg «Nei til nedleggelse av sykehuset» til «Fan av fotballkamper på PubX». Innehaverne av disse gruppene er overbegeistret når fans- og medlemsmassen blir større og større. Suksessen vil på en måte ingen ende ta. Oppe i det hele glemmer man fullstendig at det vel ikke er noe mer uforpliktende enn å trykke på en «ja-knapp» som gjør man til medlem av en eller annen gruppe. Der og da så det jo morsomt og interessant ut å være medlem av «Gruppen for alle sofaslitere» eller «Treningsstudio Slank og Lekker». Men når det kommer meldinger støtt og stadig fra disse gruppene, viser det seg at det kanskje ikke er så interessant likevel. Det er morsomt å være medlem av «Fan av fotballkamper på PubX», men å gidde å bevege føttene i retning PubX når det vises en fotballkamp der, er et ork. Spesielt når man samtidig er medlem av «Gruppen for alle sofaslitere».

Fordeling av kommunikasjon Munn-til-Munn

Selskapet Keller Fay Group som driver med markedsundersøkelser i USA har funnet ut at mer enn 90% av Munn-til-Munn kommunikasjon om merkevarer foregår ansikt til ansikt, mens mindre enn 10% av slik kommunikasjon foregår Online på internett. Av disse 10 prosentene viser det seg at mindre enn 2% av Munn-til-Munn foregår via sosiale nettverkssider, blogger og chat-rom. Resten av OnLine M-t-M skjer via e-mail og tekster som folk sender til hverandre.

Disse tallene understøttes av en undersøkelse Razorfish har gjort. De har funnet ut at 2% gir hverandre anbefalinger daglig på internett. Dessuten har Razorfish funnet at tiltroen til hva venner forteller offline er meget høy, hele 73%, mens tilliten til online-venner er mer dempet (33%).

Ed Keller summerer det greit ved å uttale:

 «..for de fleste merker kommer ikke sosiale medier alene til å bli veien til Munn-til-Munn suksess.  De (sosiale medier) er for det meste en støtte og en kommunkasjonsallé. Rollen til de sosiale medier i forhold til forbrukere handler mer om forbindelsen mellom personer enn mellom personer og merkevarer.»

Advertisements

9 kommentarer »

  1. […] Dette er et sterkt bevis og støtte til fordelingen 90/10 Offline Munn-til-Munn mot Online Munn-til-Munn. […]

    Tilbakeping av Mer om 90/10 « Munn-til-Munn — 27.01.10 @ 21:11 | Svar

  2. Jeg er enig med deg i det – og jeg er også enig med Ed keller i det han sier om at sosiale medier ikke skal brukes alene, men være del av en større miks av kommunikasjonskanaler. Uansett – jeg tror vi vil se fremveksten av en stadig sterkere delingskultur og utveksling av kunnskap der brukerne selv styrer informasjonen og setter premisser. Det blir et paradigmeskifte som går fra passiv konsument til aktiv produsent av egen underholdning, informasjon og kunnskap. De som vinner er bedriftene som initierer møteplasser som gir brukerne skreddersydd informasjon, ved hjelp av minst mulig tid og anstrengelse, og der målet er at innhold og tjenester skal være et resultat av kollektive samhandlingsprosesser. Det handler om å se på forbrukerne som en samarbeidspartner. Stikkord er demokratisering, deltagelse og dialog. Enig?

    Kommentar av cecilie. staude — 18.03.10 @ 14:13 | Svar

    • Samme som svaret under og dermed slettet.

      Kommentar av Roy Dahl — 18.03.10 @ 14:35 | Svar

    • Cecilie, du skriver: “Det handler om å se på forbrukerne som en samarbeidspartner.”

      Det er jeg helt enig i. Munn-til-Munn Markedsføring er jo basert på at foretaket ser på kundene sine som samarbeidspartnere og involverer dem i hele prosessen fra å utvikle nye produkter til aktivt å markedsføre disse. Ta en titt på blogginnlegget mitt i dag: (https://munntilmunn.no/2010/03/18/ukens-tips-112010-gj%c3%b8r-det-enkelt-for-tilhengere-a-involvere-seg/)som forteller om hvordan Mattel involerer fans og tilhengere av Barbie-dukken til å votere over Barbie’s nye “yrkesvalg”, og ikke minst – følger resultatet av voteringen. Og nettopp DET er jo viktig for å få nye og gamle kunder til å utvikle eierskapet til Barbie.

      Kommentar av Roy Dahl — 18.03.10 @ 14:42 | Svar

  3. […] Dette er tull og rør. Riktignok har du fått noen nye fine redskaper som du kan bruke, men fortsatt er det slik at 90% av all kommunikasjon om merkevarer foregår offline. Det vil si at det kun er 10% av merkevarekommunikasjonen som foregår i de sosiale medier, og faktisk er det mindre enn 2% som foregår i de kjente sosiale medier som Facebook og Twitter. Resten av onlinekommunikasjonen foregår ved at folk sender hverandre e-mailer og tekster som folk sender hverandre (les mer om dette på Offline/Online 90/10). […]

    Tilbakeping av 7 sannheter om sosiale media du kan ignorere og likevel ha suksess « Munn-til-Munn — 02.06.10 @ 10:54 | Svar

  4. […] ganger på Munn-til-Munn, bl.a. i “Offline/Online 90/10″ er det skrevet at Munn-til-Munn online (dvs. i de sosiale media, e-mailer, blogger og chat-rooms) […]

    Tilbakeping av Troverdighet og Munn-til-Munn « Munn-til-Munn — 23.08.10 @ 09:03 | Svar

  5. […] e-mail til hverandre eller ved at folk sender hverandre tekster hentet fra internet (Mer om dette her og her). Hvordan ønsker man å bruke de sosiale media? For DET må være det essensielle […]

    Tilbakeping av Må man være på FaceBook eller Twitter? « Munn-til-Munn — 09.09.10 @ 09:04 | Svar

  6. […]  nemlig at 90% av samtaler om merkevarer foregår offline, mens kun 10 % foregår online (les mer her og […]

    Tilbakeping av Ukens tips (40-2010): Mesteparten av tenåringers snakk om merkevarer foregår offline « Munn-til-Munn — 07.10.10 @ 08:38 | Svar

  7. musical instruments
    65 Pioneer avic-n2 car video = 300,00 €
    Player Pioneer cdj-1000 mk3 = 400,00 €
    PIONEER cdj-800 mk2 player = 450,00 €
    Pioneer cdj 400 = 360 €
    Pioneer Cdj 100 = 250 €
    pioneer cdj-1000 mk2 player = 500,00 €
    Pioneer cdj-800 MP3 mk2 player = 460,00 €
    Pioneer djm 800 = 500,00 €
    Pioneer cjd 850 = 600 €
    Pioneer djm 600 = 400,00 €
    dvd Pioneer dvj-X1 = 700,00 €
    Pioneer – mixer svm-1000 digital video = 1200,00€
    2x pioneer cdj-1000mk3 & 1x djm-800 mixer dj package = 1500€
    2x pioneer cdj 2000mk3 & djm 1x 800 mixer dj package = 2000€
    2x pioneer cdj-2000mk3 + fm 1x DJM-800 mixer germini + 64handheld
    radionic Pioneer + MIC SE-DJ5000 50 milímetros auscultadores
    !…..2500€

    Email: cthamtene@yahoo.com

    Kommentar av Jeff House — 07.08.11 @ 07:46 | Svar


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.

%d bloggers like this: