Munn-til-Munn

16.01.10

En god strategi

Filed under: Lytt, og lytt... til kundene — Roy Dahl @ 10:59

Mange foretak opplever nedgangstider på grunn av den berømte finanskrisen. Salget stagnerer eller går dårligere enn noensinne. For å bøte på det dårlige salget pøser man ut penger til mer og mer markedsføring, fordi jo mer man driver markedsfører (les: annonserer), jo mer selger mann – i følge den gamle doktrine. Og så skjer det ikke noe. Salget går fortsatt like dårlig. Og hva gjør man da? Løsningen de fleste tyr til i slike tilfeller er ofte permisjoner og innskrenkninger i arbeidsstokken. Og det er det jo ingen som er tilfredse med. Bortsett fra konkurrentene da.

Seth Godin skriver i boken sin «The Purple Cow» at før du bruker så mye som ei krone mer på annonsekampanjer, salgsmesser eller salgskonferanser, «bruk tid med ingeniørene dine og kundene dine.» Og han fortsetter med å referere Best Buy’s CEO Brad Anderson: «I stedet for å selge det vi ville selge, solgte vi det som kundene ville vi skulle selge for deretter å finne ut hvordan vi skulle tjene penger på det.»

Budskapet kan ikke gjentas ofte nok: Lytt til kunden dine. Ta i mot ros og ris, og ta frem ditt bredeste smil når foretaket du jobber i får ris. For med ris følger det ofte et forslag til forbedringer også.

Advertisements

Legg igjen en kommentar »

Ingen kommentarer så langt.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Blogg på WordPress.com.

%d bloggers like this: