Munn-til-Munn

08.03.10

En liten smakebit av Super Mario

Filed under: Små smakebiter — Roy Dahl @ 15:14

Da Nintendo for noen år siden skulle lansere den nye versjonen av Super Mario spillene sine, kom de på noe som skulle vise seg å være veldig smart. De fikk nyss om  innspillingen av filmen «The Wizard» og tok kontakt med regissør. De ble enige om gjennomføre en genial ide som svært få, om noen, hadde gjort tidligere.

Filmen The Wizard (Trollmannen) som handler om en gutt som reiser tar med seg broren sin, Jimmy og krysser USA for å bli med i en TV-spill konkurranse. Mot slutten av filmen med bare tre deltakere igjen i konkurransen, hvorav Jimmy er en av dem, får deltakerne vite at de nå skal spille et spill som ingen i hele verden har spillt før dem. I flere måneder, i virkelighetens verden, hadde  ryktene svirret om en ny versjon av Super Mario, og nå – på filmlerretet – fikk ungene i salen en sniktitt av Super Mario III. Man kan levende forestille seg hvilket drag som gikk gjennom salen når speakeren i filmen teller til tre og roper ut: «Jeg gir dere nå Super Mario treeeeeeee». Så – i omtrent fem minutter fikk ungene se det kommende spillet i aksjon. Nye utfordringer. Nye triks.

Det er neppe vanskelig å tenke seg hva som skjedde etter at kinoforestillingen var slutt. Her var det da noen hundre barn som hadde fått en titt inn i fremtiden. Fire måneder inn i fremtiden for å være eksakt. Tenk deg sitrende unger som bare venter på å kunne fortelle venner og venninner hva de har sett på kino. Resultatet var at flere og flere strømmet til kinosalene hvor filmen ble vist. Ikke så mye for filmen sin skyld, men mest for med selvsyn å kunne se den nye Super Mario III med egne øyne.

Når Super Mario III ble sluppet i butikkene gikk folk mann av huse for å få kjøpt det nye spillet. Aldri før har det vært solgt så mange TV-spill og totalsalget ble på over 500 millioner dollar.

Ved hjelp av en liten smakebit på kino av et kommende spill ble det skapt så mye summing at spillet ble en kjempemessig salgssuksess.

Og hvorfor summet ungene (og voksne)? Jo  – de hadde jo sett noe som ingen andre hadde sett. De visste noe som ingen andre visste. Og det er nettopp det, kunnskapen man har som ingen andre har, som er grobunnen for all summing. Det er hele psykologien bak det å kunne gi noen få en liten smakebit.

Dette er noe du kan få til i ditt foretak også. Kanskje ikke i samme målestokk. Men likevel i god nok målestokk til å kunne kapre noen nye kunder. Vær kreativ neste gang du skal lansere noe nytt, så får du det til. En liten hjelp. Still deg spørsmålet: Hva vil folk si til dette?

Reklamer

Legg igjen en kommentar »

Ingen kommentarer så langt.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Blogg på WordPress.com.

%d bloggere like this: