Munn-til-Munn

18.03.10

Ukens tips (11/2010): Gjør det enkelt for tilhengere å involvere seg

Filed under: Lytt, og lytt... til kundene,Ukens tips — Roy Dahl @ 11:08

Å få fans involvert er en eminent måte for å la tilhengere av foretaket utvikle et eierskap til det som foretaket gjør. Bare ikke forvent at de slipper alt de har i hendene for å predikere budskapet ditt, eller at de skal føle seg komfortable med aktivt å delta i noe som føles sensitivt.

For de av tilhengerne som ikke er klare for å gå i bresjen for virksomheten din, prøv å få dem i gang ved å gi dem noen enkle muligheter.

Mattel som er produsent av Barbie dukker la ut en avstemning for tilhengerne sine. Med to enkle klikk kunne hvem som helst stemme over hvilket yrke Barbie skulle få ut fra noen forhåndsbestemte valg. Valgene besto i om hun skulle bli miljøforkjemper, kirurg, arkitekt, nyhetsanker eller data-ingeniør. Og valget blant jentene falt på nyhetsanker mens det samlede antall stemmer (fra gutter, foreldre, besteforeldre osv.) falt på data-ingeniør.

Dette er mer enn en enkel avstemning. Det er en god mulighet for alle Barbie-fans å si meningen sin og påvirke den merkevaren som de «elsker». Samtidig er det enkelt for alle å involvere seg.

I skrivende øyeblikk vil Barbie registrere én million tilhengere til en nasjonal bevegelse som skal inspirere jenter.

Snakk om å få tilhengerne sine involvert!

Hva med deg og foretaket du er i. Er det endringer på gang i forhold til for eksempel et kolleksjonsbytte.  Eller dere er usikre på hvilken vei dere skal gå? Gjør som Barbie. Legg ut en avstemning og la kundene og tilhengerne avgjøre. Og når avstemningen er over – følg det som ble resultatet.

Advertisements

Legg igjen en kommentar »

Ingen kommentarer så langt.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.

%d bloggers like this: