Munn-til-Munn

19.03.10

Skap Summing med en annonse

Filed under: Summ — Roy Dahl @ 09:02

En annonse kan skape summing. Summing er godt for produkt og foretak. Fordi når noe summer blant folk, sprer det seg – fra Munn-til-Munn.

Du har et nytt produkt, eller en annen stor nyhet som kun folkene i foretaket kjenner til. Ingen utenfor vet om at det er en nyhet på gang. Følgelig er det ingens som kan snakke om det heller. Og her har annonsen sin store misjon. Spesielt om den treffer opinionsledere. Opinionsledere er ofte sugne etter informasjon. Så når de ser en annonse fra foretaket du er i som forteller om en grandios nyhet, da settes en mekanisme i gang hos opinionslederne. Nå har de fått informasjon om noe som ikke alle andre vet.

Dessuten vet vi jo alle at et budskap som går fra Munn-til-Munn ofte forandres under marsjen i det budskapet tilpasses til den man snakker med. Alle husker jo ordleken når man satt i bursdagselskap som barn og setningen «Yngve ser rødt» ble hvisket til sidemannen som sendte det videre til sin sidemann og når det hadde gått rundt bordet var blitt til «Dyret er dødt.» Her har også annonsen sin misjon som en nøyaktig kilde for budskapet som i det minste delvis vil ta seg av at budskapet holder seg i sin opprinnelige form (selv om budskapet nok vil bli endret og tilpasset undeveis uansett).

For foretaket betyr dette at når man annonserer lønner det seg å gi kundene noe de kan snakke om til sine venner og bekjente, noe som kan gi mer summing og øke salget. Og her er det snakk om noe som en kunde faktisk vil kunne fortelle kameraten sin om, slik som: «Har du sett at Yngvar Ambjørnsen har kommet med ei ny bok?» eller «Fy flaten for et nydelig halskjede de har i «Butikk Y.»

Advertisements

Legg igjen en kommentar »

Ingen kommentarer så langt.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Blogg på WordPress.com.

%d bloggers like this: