Munn-til-Munn

07.04.10

Rotter i butikken

Filed under: Summ — Roy Dahl @ 08:09

Fra bloggen til Cecilie Staude kan vi lese:

Norgesgruppens flaggskip, matbutikken Centra Mat på Høvik i Bærum ble nylig stengt av Mattilsynet. Årsaken var at det ble oppdaget rotter i butikken. I ettertid viser det seg at de ansatte hadde hatt kjennskap til skadedyr-problemet i lengre tid uten å melde fra. Dette til tross for at butikken har varslingsplikt om slike forhold.

Det man kan lure på er hva som førte til at det til slutt ble varslet. Var det en kunde som meldte fra til Centra’s ledelse, eller var det en av de ansatte som til slutt syntes det var rent for galt at matvarebutikken skulle være matlager for de lokale rottene. Og hva har svirret på folkemunn? Har det vært tisket og hvisket om rottene på Centra blant Centra’s kunder? Og hvor mange kunder har skiftet sitt handlested over til en konkurrent før det ble tatt affære? Mange spørsmål som det ikke er lett for en utenforstående å gi svar på. Uansett – når ledelsen får vite om det tar de øyeblikkelig affære og stenger butikken og setter lapp på døren om at butikken er stengt grunnet skadedyr.

Spørsmålet nå er hva som virkelig skjer inne i butikklokalet, bak de lukkede dører. Blir alle matvarene (og andre varer) kastet? Eller kaster de kun varer som de ser rottene har vært borte i? Og hvordan vil de informere om hva de har gjort når butikken åpner igjen?

Det hele er jo et spørsmål om å vinne tilbake den tilliten butikken engang hadde blant kundene sine. Vil det stå kø utenfor døren den dagen Centra gjenåpner butikken? 

Grunnlaget for tilliten, og for å få kø utenfor på åpningsdagen, er det som det nå tiskes og hviskes om blant Centra’s kunder (og ikke-kunder). Det snakkes garantert både i positive og negative termer om de ansattes adferd i forkant av lukkingen. Og – for å ta tittelen fra en bok skrevet av Pete Blackshaw – «Fornøyde kunder snakker med 3 venner, Misfornøyde kunder snakker med 3.ooo» Denne tittelen beskriver problemet Centra har.

På den positive side sies det sikkert noe slik som: «Betjeningen oppdaget det, ledelsen handlet og de tømte hele butikken for varer og tettet alle hull slik at rottene ikke kan komme inn»

På den negative side sies det vel: «Betjeningen oppdaget det og sa ikke fra før en kunde fortalte at det var ei rotte blant potetene. Nå kaster de bare de varene som de ser at rottene har vært og forsynt seg av. Der vil aldri jeg handle mer. Man vet jo aldri.»

Hvilken kraft vinner? Den positive Munn-til-Munn eller den negative Munn-til-Munn. Det blir spennende å se.

Reklamer

Legg igjen en kommentar »

Ingen kommentarer så langt.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.

%d bloggere like this: