Munn-til-Munn

20.04.10

Den første hvitveisen

Filed under: Napsteriser kunnskap,Summ — Roy Dahl @ 07:19

På min tur i Bøkeskogen sist søndag kom jeg over noen hvitveiser. Jeg tok et foto av en hvitveis, og tenkte tilbake til tiden da jeg som guttunge bodde et steinkast fra Bøkeskogen. Tankene mine filosoferte litt over hvordan vi som barn i Bøkelia fikk høre om at den første hvitveisen var funnet i Bøkeskogen, og hvordan vi da stormet opp i «skauen» for å plukke en bukett hvitveiser hjem til foreldrene våre. Kanskje fikk vi et kronestykke også – dersom buketten var spesielt fin.

Det morsomme med denne historien er at hvitveisen på ingen måte proklamerte gjennom ei annonse i lokalavisen at nå var den kommet. Derimot var det den første i ungegjengen som hadde oppdaget den første hvitveisen som triumferende kunne fortelle resten av gjengen at nå var hvitveisen kommet.

Nettopp det at den første hvitveisen var kommet var det som var «sensasjonen». Og det var den årvisse «sensasjonen» som gjorde at vi år etter år sprang opp i Bøkeskogen og plukket hvitveiser hjem til foreldrenen våre. Etterhvert som hele skogen flommet over av store hvitveistepper, falt interessen raskt for å plukke hvitveiser, og vi tok fatt med andre lekesysler.

Folk elsker å snakke om den første, den største, den aller minste eller den aller største. Når VW introduserte Beetle mot slutten av 90-tallet, fikk man alltid høre det når en i bekjentskapskretsen hadde sett Beetle for første gang. Etterhvert som veiene krydde av Beetler, falt interessen for å snakke om VW’s nylansering, og man fant andre ting å samtale om.

Å være den første som har oppdaget noe nytt, bringer også status til vedkommende i kretsen. Og her ligger mulighetene for foretak som vil benytte seg av Munn-til-Munn i markedsføringen sin. Om man forteller noen få, utvalgte kunder. Kunder som man vet vil prate. Kunder som man vet har et godt nettverk av kunder og potensielle kunder for foretaket. Da øker disse utvalgte kundenes selvbevissthet. De føler seg sterkere knyttet til foretaket og forteller gladelig de i jobb- og bekjentskapskrets som de vet er i foretakets potensielle kundegruppe at nå er det noe nytt på gang hos foretak X. Dette virker selvsagt postivt for alle. For foretaket som får flere kunder (og høyere omsetning og bedre resultat). For kjapperen som har fortalt det til sin bekjentskapskrets fordi hun får høyere status i gruppen (hun visste jo noe som de andre ikke visste – og var på en måte spesielt utvalgt). For de nye kundene som nå får vite om noe de ellers muligens ikke hadde fått vite om, og dermed fikk muligheten til å handle noe som på en eller annen måte ville øke livskvaliteten.

Advertisements

1 kommentar »

  1. […] 2010 skrev jeg om Den første hvitveisen og om hvordan den første i ungegjengen som fant hvitveis i Bøkeskogen løp rundt og fortalte […]

    Tilbakeping av Ukens tips (37-2012): Hva elsker tilhengerne dine å snakke om « Munn-til-Munn — 13.09.12 @ 12:19 | Svar


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.

%d bloggers like this: