Munn-til-Munn

25.05.10

Vi gir vurderinger som bare rakkern

Filed under: Summ — Roy Dahl @ 08:33

Et 2-stjerners hotell som føltes som 5-stjerners

Helt siden Amazon begynte med å la kundene sine gi vurderinger av bøkene de kjøpte på Amazon’s nettsider, har denne formen for å gi personlige vurderinger på internett av produkter, tjenester og foretak bare øket på. De færreste vil gi bud på eBay uten å sjekke hvor fornøyde tidligere auksjonsvinnere har vært med vedkommende selger. Ved å se på eBay-ratingen som oppgis både for selgere og kjøpere har begge grupper en god mulighet til å sjekke hverandre ut. I tillegg kan man gå den andre parten nærmere inn på klingen ved å se hva hver enkelt har skrevet om vedkommende selger/kjøper.

For en tid tilbake var vi en gjeng som dro til Scotland og Glasgow. Gjennom Booking.com fikk vi opp 2-stjerners hotellet Alexander Thomson. Et 2-stjernes hotell i England er som regel ikke stort å skryte av, og et 2-stjerners hotell i Scotland var sannsynligvis enda værre. Men en liten sjekk av hva kundene hadde skrevet om hotellet, gjorde at vi fikk tillit til at hotellet var brukbart, og godt nok for oss som stort sett bare sover og spiser frokost på hotellet når vi er ute og reiser. Attpåtil fant jeg at Heidi fra Stavern hadde vært der. Siden jeg selv er fra Larvik, føltes det nesten som om en nabo hadde skrevet om hotellet, og når Heidi ga hotellet 10 poeng av 10 mulige, var veien til «Bestill-knappen» veldig kort. At vi også var kjempefornøyde med hotellet må også sies, og derfor ga også vi hotellet 10 poeng når jeg skrev vår vurdering av hotellet.

Hva var det som skjedde? Vi skulle på tur til en ukjent by uten å vite noe om hotellene der. Vi var usikre og følte behov for hjelp til å velge hotell. Hva gjør man da når man sitter i heimen en mørk kveld og skal  bestille hotell i en ukjent by? Jo man forsøker å redusere usikkerheten ved å se hva andre, totalt fremmede mennesker skriver om hotellet, og stoler på det man leser. Og når ens egen opplevelse blir bra, vil man jo gjerne hjelpe andre som skal til samme destinasjon senere, om man blir spurt eller om man får vite at en venn skal dit. Dermed skriver man sin egen anmeldelse av hotellet, til god hjelp for andre, totalt ukjente mennesker. I tillegg forteller man om hotellet ansikt til ansikt til venner og kolleger.

Advertisements

Legg igjen en kommentar »

Ingen kommentarer så langt.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Blogg på WordPress.com.

%d bloggers like this: