Munn-til-Munn

26.05.10

Trygghet

Filed under: Summ — Roy Dahl @ 08:45

Alt for mange innehavere og medarbeidere i foretak tror at det å sette Munn-til-Munn på oppgavelisten er vanskelig og krevende. Historien under forteller om noe helt annet.

Mange av oss kjører rundt i en litt tilårsgammel bil. En bil vi har hatt i en årrekke og som har tjent oss vel. En bil vi rett og slett er blitt glad i. Så er det jo slik, da, at alle litt eldre biler begynner å møte tiden hvor slitasjedeler må skiftes ut. Da har man valget mellom å oppsøke merkeverkstedet sitt hvor de helt klart vet hva som skal gjøres med bilen, eller man kan oppsøke et av de mange verksteder som en eller annen god eller dårlig mekaniker har startet for å tjene sitt eget levebrød. Å oppsøke et merkeverksted gir den desidert største sikkerhet og trygghet. Likevel lever mange av de merkeløse verkstedene godt fordi de gir god verdi igjen for pengene. De lever fordi kundene er fornøyde med dem.

I lengre tid har jeg hatt litt småproblemer med min 96-modell av en bil. Det har vært startproblemer, og jeg har oppsøkt en venn av en venn som har fikset litt her og litt der – og bilen har startet bra igjen hele tiden. Inntil sist gang. Da tok jeg skjeen i en annen hånd, oppsøkte et merkeløst verksted jeg hadde brukt mange ganger før med andre biler jeg har hatt, og fikk en klar anbefaling om å oppsøke Larvik Bil & Båtelektro for å få foretatt en måling som ville konstatere om det var startmotoren som hadde gjort sitt eller ei. Jeg rullet igang bilen og kjørte til Larvik Bil & Båtelektro og fikk en god og varm velkomst og en beskjed om at de dessverre ikke hadde mulighet den dagen, men om jeg kunne komme tilbake en annen dag. Vi avtalte en ny dag og en ny tid. Bilen og jeg kom til avtalt tid og ble heist opp i høyden slik at Børre kunne komme under bilen for å foreta de nødvendige målinger. Og det var liten tvil: Startmotoren var ødelagt. Jeg fikk pris på en ny startmotor (som var dobbelt så dyr som å handle en hos Biltema) samt beskjed om at jeg nok måtte regne med én times jobb noe jeg også fikk pris på. Der og ta skulle jeg ta en beslutning. Beslutningen ble fattet ut fra:

  • hvordan jeg var blitt mottatt og betjent
  • en kjapp evaluering av denne startmotoren i forhold til en startmotor fra Biltema
  • tryggheten jeg følte i den gode atmosfæren ved verkstedet
  • verdi for pengene

Og jeg tok valget i høyeste grad basert på hvordan jeg var blitt mottatt og den gode tonen jeg hadde fått med Børre og tryggheten jeg følte ved å installere en dyrere startmotor (pris = kvalitet). Jeg fikk rett og slett en god følelse på at jeg ikke ville bli lurt. DET var avgjørende. Litt senere fikk jeg en telefon om at bilen var fikset og at jeg bare kunne hente den.

Jeg hentet bilen, betalte regningen og satte meg i bilen som selvsagt startet og kjørte avgårde. Ved å titte på klokken som var koblet ut mens startmotoren ble skiftet fordi batteriet var koblet av, så jeg at medgått tid var noe over den timen jeg  hadde betalt for. FLOTT tenkte jeg. Jeg var jo ikke blitt overfakturert. Og kjørte videre som en meget godt fornøyd kunde.

Slik skaper positiv Munn-til-Munn. Neste gang jeg hører om noen som har de samme problemer jeg hadde med min bil, vil jeg selvsagt fortelle om min opplevelse.

Om Larvik Bil & Båtelektro har et aktivt forhold til Munn-til-Munn Markedsføring har jeg ingen ide om. Det jeg kan si er at måten de tar imot nye potensielle kunder på, servicen de gir (og som sannsynligvis ligger i barken hos dem alle) og den tryggheten de overfører til en uvitende kunde er en god grobunn for positiv Munn-til-Munn.

Dette er et veldig godt grunnlag å bygge videre på. Og det å ta imot potensielle kunder på en hyggelig måte samt å gi kunden visshet om å være i gode hender, koster jo ikke noe….

Blogglisten

Advertisements

Legg igjen en kommentar »

Ingen kommentarer så langt.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.

%d bloggers like this: