Munn-til-Munn

02.06.10

7 sannheter om sosiale media du kan ignorere og likevel ha suksess

Filed under: Sosiale media — Roy Dahl @ 10:33

Daglig får jeg mail fra Social Media Examiner med gode råd om – sosiale media. I dag fanget mailens overskrift min oppmerksomhet slik jeg tror samme overskrift i norsk oversettelse har fanget din oppmerksomhet. Om du ønsker kan du lese hele mailen her – eller du kan lese mitt sammendrag som følger under.

Mange av de rådene man får fra sosiale media-eksperter går for å være universale sannheter. De er ikke alltid det. De er ofte basert på «ekspertens» egne opplevelser, og behøver absolutt ikke å passe deg og dine utfordringer.

Det er noen ofte siterte «lover» som du bør stille deg noen spørsmål om før du følger dem fullt og helt. Her følger 7 av dem med noen kommentarer.

1. Sosiale media har forandret alt

Dette er tull og rør. Riktignok har du fått noen nye fine redskaper som du kan bruke, men fortsatt er det slik at 90% av all kommunikasjon om merkevarer foregår offline. Det vil si at det kun er 10% av merkevarekommunikasjonen som foregår i de sosiale medier, og faktisk er det mindre enn 2% som foregår i de kjente sosiale medier som Facebook og Twitter. Resten av onlinekommunikasjonen foregår ved at folk sender hverandre e-mailer og tekster som folk sender hverandre (les mer om dette på Offline/Online 90/10).

2. Du kan ikke selge noe gjennom de sosiale media

Det er en uomtvistelig sannhet at Dell har solgt PC’er for milloner av dollars med sin markedsføring på Twitter. Selv har jeg en godt bekjent som selger sin kles-, sko- og veskekolleksjon takket være sine nesten daglige meldinger på Facebook med henvisning til websiden sin. Det betyr ikke at du skal gå ut og spamme alle og enhver med budskapet ditt i de sosiale media. MEN – om du legger det rette budskapet foran de rette personene i de riktige medium, vil få salg.

3. Du må holde på budskapet

Dette fremholdes av mange sosiale media-eksperter, men hvem er det egentlig som holder fast på budskapet til ehnver tid? Politikere og kjedelige bedrifter. Om du ikke tilhører noen av disse gruppene, er ikke det å holde fast på budskapet noe for deg.

Bruk god humor, vær snill, del på mer enn bare jobbsaker, inkluder interessene dine og tillat folk å koble seg til deg på et folkelig nivå og ikke bare på et jobb eller et faglig teknisk nivå.

4. Du må ha mange som følger deg.

Til det er det bare å si at det er bedre å ha 50 som du er i regulær kontakt med enn 15.000 som aldri gir deg sin oppmerksomhet.

Tenk bare på deg selv. Dersom du er følger av 20.000, hvor mange av disse er det du virkelig gir din oppmerksomhet?

5. Du må ha mange kommentarer på bloggen din

Det å få kommentarer på noe man har skrevet i en blog, føles godt. Det varmer at noen faktisk har lest og reagert på det du har skrevet. Likevel, kommentarene er ikke kunder.

Så om du blogger for å få tak i flere kunder, sørg for at bloggen din kommer frem på søkemotorene. Gjør deg til godvenn med Technorati.

6. Du kan ikke måle avkasting på midler du har investert i sosiale medier

Selvsagt kan du det. Du ser statistikk på hvor mange som har sett videoen din på YouTube, du får daglige statistikker om hvor mange som har lest blogginnlegget ditt, du ser hvor mange Facebookvenner du har og  hvor mange som vil komme på eventet du har annonsert på Facebook (selv om det er den letteste ting i verden å klikke «Ja» selv om du egentlig ikke mener det!) og du ser hvor mange som følger deg på Twitter.

7. Du må være på Facebook (eller Twitter eller MySpace eller…) eller ha en blog.

Det er kun én god grunn for å bruke en sosial plattform – og det er at kundene dine er der. Det er en av grunnene til at artister i stor grad bruker MySpace og at man innen forretningsverden stort sett er på LinkedIn. Man er der hvor man finner det publikum man søker.

Uansett bør du huske at det ikke finnes én regel som er riktig for ethvert foretak…..

Med unntak av denne…

Én regelen som er verdt å følge.

Levér verdier. I de sosiale media er det verdens letteste sak å hoppe av fra noen du følger eller avslutte et abonnement dersom de du følger eller abonnerer på ikke leverer det du forventer av dem. Det samme gjelder for de som følger deg eller abonnerer på nyhetsbrevene dine. Hver eneste gang du skriver noe på Facebook, Twitter eller sender ut et nyhetsbrev må du sørge for at det du skriver har en verdi for den som skal lese det.

Lykke til.

Advertisements

Legg igjen en kommentar »

Ingen kommentarer så langt.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.

%d bloggers like this: