Munn-til-Munn

11.06.10

Ukens tips (22-2010): 5 punkter til en god Sosial Media Plan

Filed under: Napsteriser kunnskap,Sosiale media,Ukens tips — Roy Dahl @ 08:14

Om du bruker Twitter, FaceBook, LinkedIn, en blogg eller andre sosiale mediakanaler til å publisere dine tanker, idéer og nyheter, bør du ha en plan for hvordan du kan få disse kanalene til å virke på en for deg god måte.

Her følger noen gode tips til deg som bruker, eller planlegger å bruke, de sosiale media;

1. Hvem er i målgruppen din?
Finn ut hvem som er leserne dine og finn ut hva de ønsker å få vite fra deg, hva de liker og ikke liker. Finn den rette tonen å «snakke» til dem på. Og finn ut hvilke «rom» de snakker i. Er det på Twitter? Eller på LinkedIn? Eller på Facebook eller MySpace? Eller i noen andre «rom»?

2. Løs lesernes viktigste problemer
Vær som en redaktør og del informasjon og nyheter med leserne dine. Det er «redaktørens» viktigste oppgave – å napsterisere kunnskap. Så spør deg selv: Hva vil leseren aller helst lese om? Når du skriver, understrek det viktigste så gjør du lesingen enkel for leseren.
Et godt råd er å sette seg og skrive ned de spørsmål som leserne brenner mest for å få svar på. Senere kan du gjennomføre en liten undersøkelse som gir deg en oppdatert liste over ting du bør skrive om.

3. Bestem deg for hvordan du vil gjennomføre
Skal du selv skrive – eller er det en eller flere blant medarbeiderne dine som kan gjøre dette. Før du bestemmer deg for hvor mye og hvor ofte, bør du ta en beslutning om hva butikken din kan levere av stoff på en OK måte. Og husk at uansett hvor godt du forsøker å planlegge hvor mye tid du skal bruke til dette, kan du være sikker på at du vil bruke mer tid. I følge den Sosiale Media Rapporten 2010 (2010 Social Media Marketing Industry Report) vil de aller fleste klare seg med 6 timer i uken for å vedlikeholde et greit nivå på sitt nærvær i de sosiale media.

4. Lag en plan
Lag en strategi for innholdet. Et godt hjelpemiddel til dette er FreeMind, et gratis «idékart» hvor du utvikler idéene dine ved å skrive i bobler og trekke linjer mellom de boblene som hører sammen.
Lag en redaktørkalender hvor du planlegger hva du skal skrive om og når du skal publisere det. Et godt hjelpemiddel her finner du på Google Documents, for eksempel slik det er gjort her.
Ta med nyheter fra andre også når du planlegger hva du skal ha med i den kommende periode, spesielt hvis det dukker opp noen sensajonelle nyheter.

5. Lag en kjøreplan
Når du skal lage en kjøreplan for stoffet ditt, tenk over hvilke medier du vil bruke og hvor ofte du vil bruke dem. Applikasjoner som TweetDeck, HootSuite eller SocialOomph gjør at du kan skrive ferdig stoffet ditt og velge tidspunktet for når du vil slippe det. Og du kan slippe det samtidig på FaceBook, LinkedIn, Twitter eller bloggen din – om du vil.

Til slutt – Kvalitet fremfor Kvantitet.
Det er nødvendigvis ikke slik at du må produsere og slippe stoff hver dag. Du må selv finne ut hvor ofte du ønsker å slippe stoff, og så forholde deg til det. Fremfor alt er det viktig at det du produserer av stoff hølder en kvalitet du kan stå inne for. Publiser aldri noe du føler holder et kvalitetsmessig lavt nivå. Da er det faktisk bedre å la være å publisere noe, selv om det for en gangs skyld bryter med den frekvensen du har lagt opp til.

Dette innlegget er basert på bloggen Social Media Examiner «5 Easy Steps to a Winning Social Media Plan«
Advertisements

1 kommentar »

  1. Thank you a different useful internet site. The spot altogether different may I get that kind expertise written in this kind of perfect technique? I’ve a mission i’m at the moment running for, and I have been for the watch out for similarly info.

    Kommentar av social media pinterest marketing receive networking — 27.01.14 @ 10:41 | Svar


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.

%d bloggers like this: