Munn-til-Munn

03.08.10

Munn-til-Munn er fenomenalt effektivt

Filed under: Summ — Roy Dahl @ 08:32

Munn-til-Munn er så enormt effektivt nettopp på grunn av den naturlige troverdighet som kommer fra levende personer uten noen profittmotiver eller en egen agenda bundet til anbefalingene sine. Det er disse «folk som oss» som vi ser etter og lytter til når vi skal ta noen valg om hva vi skal kjøpe eller ikke.

Selv var jeg initiativtaker til en reise til Glasgow, og gjennom et reisebyrå på nett, kom jeg over hotellet Alexander Thomson, et 2-stjerner rimelig hotell. Og – helt tilfeldig – slo en anbefaling mot meg. Det var Heidi fra Stavern som hadde skrevet sine synspunkter på hotellet, og siden jeg selv er fra Larvik vektla jeg hennes synspunkter høyt. jeg kjenner jo ei fra Stavern som heter Heidi, og jeg trodde faktisk det var henne. Heidi ga hotellet 10 poeng (aller høyeste score) og her er hva hun skrev:

+ alt var veldig bra,stort rom med stort bad.alt var rent og fint,stor frokost og hotellet lå veldig sentralt.veldig hyggelig betjening
– tilgang til internett,kjøleskap på rommet

Alt på pluss-siden var jo veldig bra, og siden vi kun skulle sove og spise frokost på hotellet hadde vi hverken bruk for internett eller kjøleskap på rommet. Så jeg bestilte på vegne av to par og vi ankom hotellet og fikk en fantastisk flott mottakelse av damen bak skranken. Jeg må innrømme at jeg var rimelig spent da vi lukket opp døren til rommet vi hadde fått. Det som da slo mot oss var langt, langt over hva vi hadde forventet. Et stort flott rom med gode senger og et flott bad. Hva mer kunne vi be om. Og da vi morgenen etter kom ned til frokostrommet og så det enorme frokostbordet som ventet oss, ja da var vi helt overveldet. Vårt besøk på hotellet førte til denne anbefalingen:

+ God og varm velkomst. Overraskende gode rom med et flott baderom i forhold til prisen vi betalte. Fantastisk god og kraftig frokost med egg, bacon, pølser, champignonger, «lapper» mm. Stilfull frokostsal og salong med viktorianske søyler. Hjelpsomt og serviceminded personale. Hotellet ligger midt i smørøyet i forhold til shopping og pub/restauranter, kun 2 min. fra Central Station. Alt i alt en meget positiv opplevelse. Kommer garantert til å booke rom der neste gang Glasgow skal besøkes.

At hotellet fikk 10 poeng fra oss er vel ingen overraskelse. Og det er sikkert ingen overraskelse at det var en helt annen Heide fra Stavern en «min» Heidi som hadde skrevet sin anbefaling.

Poenget er:

  • slike innlegg leses
  • slike innlegg vektlegges
  • slike innlegg er helt gratis markedsføring for hotellet (og for alle andre foretak)
  • slike innlegg virker

Og i følge Neil Creighton, CEO i RatePoint, ser 70% av forbrukere på anmeldelser før de tar en beslutning. Så enten slike anmeldelser er skrevet ærlig eller ikke, har de sin virkning.

Advertisements

Legg igjen en kommentar »

Ingen kommentarer så langt.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.

%d bloggers like this: