Munn-til-Munn

12.08.10

Ukens tips (32-2010): Gjør som Starbucks

Punkt nummer 1 i forhold til å anvende Munn-til-Munn er Lytt, og lytt…. til Kundene. De fleste markedsførere vil nikke på hodet og si at «Ja – det er greit.» og straks tenke på hvordan man skal få gjennomført sin neste undersøkelse i regi av MMI eller andre som gjennomfører slike undersøkelser. Undersøkelser som ofte koster skjorta. Og – siden det koster så mye, unnlater man å gjøre det.

Starbucks på sin side er ekstremt opptatt av å sette fokus på kunden, eller som de selv sier: Vi setter kunden i Sentrum. Det gjør Starbucks på en fenomenal måte. Uten at det koster dem all verdens. Det meste er faktisk helt gratis. Starbucks lanserte i mai måned sitt nye produkt Frappuccino som du kan få tilberedt akkurat slik du ønsker den.

Man skal ikke bli forundret om idéen med Frappuccino dukket opp blant alle de forslag som kundene kommer med på My Starbucks Idea, en nettside hvor publikum kan sende inn nye forslag på produktidéer, opplevelsesidéer og idéer som krever engasjement og involvering . Pr 29.07.10 er det 22.099 forslag på produktidéer om kaffe og espresso – over to-og-tyve-tusen!!!! Forslag som kommer fra kunder og som Starbucks får helt gratis. Forslag som de vurderer og mange blir tatt til følge. Alle forslag som sendes inn kan man dessuten kommentere eller bare stemme på med «Tommelen Opp» eller «Tommelen Ned». Dette viser jo bare hvor godt Starbucks lytter til og tar vare på kundene sine, gjennom å servere det kundene vil ha.

Nå kan My Starbucks Idea virke veldig profesjonell og vanskelig for en som driver et litet foretak eller en liten forretning. Og det er klart – Starbucks betaler en sum penger for å få til slike flotte internettsider. Likevel kan DU gjøre det samme. DU kan skape et forum for kundene dine slik at kundene kan få sin plass til å komme med nye produktforslag, si hva de mener om nåværende produkter, si hva de mener om den servicen de opplever og hva de opplever i de kontaktene de har med foretaket. Og det beste: det finnes mange muligheter for å laste ned Forum som er gratis, og med andre ord ikke koster mer enn den tid det tar å preparere forumet for at man kan gi kundene en stemme slik at man kan lytte til kundene.

Ett forum som egner seg godt er phpBB. Dette forumprogrammet sikrer forumet mot spam-innlegg fra automater som sender inn drøssevis av linker til sex-sider og lotterisider.

Og tenk på alle bivirkningene dette skaper. Først og fremst får man jo en følelse av at man er i et Starbucks-fellesskap når man deltar, enten med en ny produktidé, en kommentar til en produktidé eller sin stemme. Og blir idéen realisert vil man jo slå seg på brystet og si at dette har jeg vært med på. Noe man har vært med på, og som man er stolt over, vil man selvsagt fortelle om til sine venner og kolleger. Og dermed Summmer det om Starbucks – eller foretaket du er i.

Hiv deg på bølgen.

Likte du innlegget? Del med en venn.





Advertisements

1 kommentar »

  1. […] Det tok lang tid før Dell faktisk gjorde noe med dette. Det vil si, de responderte noen ganger, men det var stort sett med svar og kommentarer som i beste fall var intetsigende. Bloggerne, for det var flere av dem, sto på og skrev mer negativt om Dell, og når Dell endelig tok seg tid til å svare på en skikkelig måte, hadde selskapet mistet mye troverdighet. Heldigvis for Dell tok de til fornuften og snudde totalt om på hvordan de skulle behandle blogginnlegg. De har nå sine 35 “Samfunnsambassadører” som tilbringer dagen med å skrive online og fortelle om og løse problemer. Dell-bloggen har nå en “menneskelig stemme” og er nå tilgjengelig og åpen. Også i Norge har Dell sin blogg. I tillegg har Dell sitt et eget internasjonale forum, IdeaStorm, hvor alle kan komme med nye idéer, kommentere idéene eller stemme på idéer, et opplegg som har store likheter med det som Starbucks har på myStarbucksIdea (les mer her). […]

    Tilbakeping av Snakkere vs. Foretak – Hvem er mest troverdig? « Munn-til-Munn — 17.08.10 @ 08:57 | Svar


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.

%d bloggers like this: