Munn-til-Munn

17.08.10

Snakkere vs. Foretak – Hvem er mest troverdig?

En undersøkelse gjort av Invoke Solutions har noen spennende konklusjoner. Man har sett på de sosiale mediers troverdighet i forhold til hvem som er avsender av budskap.

Det er ikke overraskende at private blogger anses for å være mer troverdig enn blogger fra et foretak. Leser man en blogg fra et foretak, tar man på seg «reklamesolbrillene» som gjør at man filtrerer budskapet ekstra nøye og med litt større skepsis enn om man leser en privat blogg om det samme temaet.

Dermed forstår man lettere at spesielt unge kvinner som for eksempel Julia Nyland Ørsahl har stor suksess med sine blogger om klær, sminke, sko, vesker og annet. Disse unge kvinnene har sine faste butikker som de «handler» hos, enten gratis eller til sterkt reduserte priser. Butikkene som «deler ut» produktene gjør det i forvissning om at piken også skriver om produktene på bloggen sin. Og når bloggen til Ørsahl daglig blir besøkt av 15.500 personer i gjennomsnitt, forstår man at det faktisk kan være langt rimeligere å gi ut et produkt og få det omtalt i en blogg som daglig leses av flere personer i MÅLGRUPPEN enn om man annonserer i den lokale avisen. Og når man attpå til vet at lokalavisen i beste fall har en levetid på et par timer, er det jo ikke så mye tvil. Bloggen lever jo i lang tid, og så lenge blogginnlegget om produkt X er på førstesiden, er jo sannsynligheten for at innlegget om produktet vil få mange lesere – i alle fall i noen dager. Og innleggene leses uten at «reklamesolbrillene» er på, med andre ord uten det filteret vi er utstyrt med som gjør oss skeptiske til bloggen til et foretak.

Noen tørre tall (kilde: Invoke Solutions):

  • 26% stoler helt og holdent på blogginnlegg fra folk man kjenner
  • 23 % stoler helt og holdent på venners innlegg på FaceBook
  • Kun 11% stoler helt og holdent på blogginnlegg fra et merke, produkt eller selskap
  • Kun 9% stoler helt og holdent på et FaceBook-innlegg fra et merke, produkt eller selskap

Når man ble spurt om hva som var det viktigste for å gjøre sosiale medier troverdige, var det at dialogen måtte være åpen både for positive og negative kommentarer, kvaliteten på innholdet og det at skaperen av innholdet var lydhør og interessert.

PC-produsenten Dell var ett av de foretak som virkelig fikk føle dette på pulsen. I 2005 ble de kritisert for dårlig kundeservice av den store bloggeren Jeff Darvis. Her er et sitat fra innlegget hans Dell Hell: Deaf and Dumb:

One of the great lessons of the cluetrain era is that your customers are your best customer support agents and marketers if only you allow them … and respect them enough to listen to them. Dell doesn’t

Det tok lang tid før Dell faktisk gjorde noe med dette. Det vil si, de responderte noen ganger, men det var stort sett med svar og kommentarer som i beste fall var intetsigende. Bloggerne, for det var flere av dem, sto på og skrev mer negativt om Dell, og når Dell endelig tok seg tid til å svare på en skikkelig måte, hadde selskapet mistet mye troverdighet. Heldigvis for Dell tok de til fornuften og snudde totalt om på hvordan de skulle behandle blogginnlegg. De har nå sine 35 «Samfunnsambassadører» som tilbringer dagen med å skrive online og fortelle om og løse problemer. Dell-bloggen har nå en «menneskelig stemme» og er nå tilgjengelig og åpen. Også i Norge har Dell sin blogg. I tillegg har Dell sitt et eget internasjonale forum, IdeaStorm, hvor alle kan komme med nye idéer, kommentere idéene eller stemme på idéer, et opplegg som har store likheter med det som Starbucks har på myStarbucksIdea (les mer her).

Konklusjon:

Det som forbrukerne skriver om, enten på bloggene sine eller på FaceBook-profilene sine, blir sett på som mer troverdig enn tilsvarende fra foretak, merker og produkter. Likevel – når et foretak, et merke eller et produkt engasjerer seg og skaper en åpen dialog med publikum med det for øyet å være problemløser, bidrar dette til å øke deres troverdighet i forhold til forbrukeren.

Likte du innlegget? Del med en venn.





Reklamer

2 kommentarer »

  1. […] på sine venner som troverdige kilder for merkevareinformasjon samsvarer godt med innlegget “Snakkere vs. Foretak – Hvem er mest troverdig” på denne bloggsiden tirsdag 17. august. I dette blogginnlegget går det frem at det er 26% […]

    Tilbakeping av Troverdighet og Munn-til-Munn « Munn-til-Munn — 23.08.10 @ 09:03 | Svar

  2. Excellent goods from you, man. I have understand your stuff previous to and you’re just too excellent.
    I actually like what you’ve acquired here, really
    like what you are saying and the way in which you say it.
    You make it entertaining and you still care for to keep it wise.
    I can not wait to read much more from you.
    This is really a wonderful web site.

    Kommentar av domain — 22.10.14 @ 22:24 | Svar


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Blogg på WordPress.com.

%d bloggere like this: