Munn-til-Munn

19.08.10

Ukens tips (33-2010): Gi LytteBoka til alle medarbeidere

Foretakets kunder er ofte de som kommer med de gode idéene. Det er faktisk slik at 80% av alle nye produkter kommer til verden på grunn av tilbakemeldinger og idéer fra kunder. Slik er det med kundene til foretaket du jobber i også. Kundene er de som føler foretaket mest på kroppen. Kundene er utsatt for god eller dårlig kundeservice, gode eller dårlige produkter. Det ene er like viktig å få tilbakemelding om som det andre. Og – ikke minst – på basis av noe som er godt eller dårlig, popper det ofte opp en idé hos en kunde som har fått en positiv eller negativ opplevelse med foretaket.

Kunder kan man møte overalt. Ikke bare i butikken eller på kontoret eller når man er på kundebesøk. Nei, kunder møter man på byen en lørdags formiddag eller på puben på kvelden. Kunder møter man når man er ute på feriereise, eller man er på hytta. Kundene møter man overalt. Kanskje aller mest når man er utenfor foretakets lokaler.

Hvor ofte har man ikke møtt en kunde på byen som har kommet med en uttalelse om at man burde gjøre ditten eller datten i foretaket. Som regel nikker man med hodet og sier at det var en god idé, og så har man glemt den tre minutter etterpå fordi man kanskje ikke synes det var en så god idé likevel. Dermed kan man ga gått glipp av en idéspire som kunne hatt blomstret om den hadde vært paret med en annen idé, eller kanskje til og med blomstret av seg selv.

Løsning: Utstyr alle medarbeidere i foretaket med LytteBoka, ei notatbok man alltid skal ha i lomma sammen med en penn. Når man møter en kunde, uansett hvor, som kommer med en idé skal man notere ned idéen slik at kunden ser det. Overfor kunden viser man at man tar kundens meninger alvorlig, noe som i seg selv er positivt. Dessuten unngår man å glemme kundens idé – god eller dårlig. Og det beste med det hele! Når alle medarbeiderne tar opp LytteBoka på det ukentlige (eller månedlige) LytteBokaMøtet får man alle den siste periodens gode og dårlige idéer opp på ei tavle. Da har man et godt utgangspunkt for å generere nye gode produkter og tjenester som vil betjene kundene enda bedre. I tillegg bør man offentliggjøre alle de gode (og dårlige) idéene på foretakets internettsider. Der kan man la publikum stemme på eller komme med kommentarer til den respektive idé slik at foretaket kan se hvilke idéer som faller i god eller dårlig jord hos kundene og andre som har en eller annen forbindelse med foretaket.

En annen ting: Det er ikke bare kunder som kan komme med gode idéer. Gode idéer kan selvsagt også komme fra venne- og bekjentskapskrets.

Så – frem med LytteBoka.

Likte du innlegget? Del med en venn.





Advertisements

Legg igjen en kommentar »

Ingen kommentarer så langt.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.

%d bloggers like this: