Munn-til-Munn

23.08.10

Troverdighet og Munn-til-Munn

Filed under: Sosiale media — Roy Dahl @ 08:38
Tags: , , , ,

Det er hyggelig å se at flere involverer seg og uttaler seg om Munn-til-Munn Markedsføring. I et innlegg på bloggen «Nikki’s View On The World» fastslås det at «Word-of-Mouth effekten synker dramatisk«. Bloggskribenten refererer til en rapport av Edelman (Edelman Trust Barometer 2010), hvor det visstnok rapporteres at

Antallet mennesker som ser på sine venner som troverdige kilder for informasjon om en merkevare har sunket fra 45% i 2008 til 25% i 2010!

Uten at jeg har kommet til bunns i kilden det refereres til for å få verifisert sitatet, ser jeg at de 25% som ser på sine venner som troverdige kilder for merkevareinformasjon samsvarer godt med innlegget «Snakkere vs. Foretak – Hvem er mest troverdig» på denne bloggsiden tirsdag 17. august. I dette blogginnlegget går det frem at det er 26% som stoler fullt og helt på blogginnlegg fra venner og kjente.

Her er vi også litt ved sakens kjerne, fordi «Nikki’s View On The World» foretar en alt for sterk generalisering i det han likestiller publiums innlegg i de sosiale media som FaceBook, MySpace, Twitter, m.m. og Munn-til-Munn generelt.

Gjentatte ganger på Munn-til-Munn, bl.a. i «Offline/Online 90/10» er det skrevet at Munn-til-Munn online (dvs. i de sosiale media, e-mailer, blogger og chat-rooms) kun står for 10% av Munn-til-Munn Markedsføring. Selskapet Keller Fay Group som driver med markedsundersøkelser i USA har funnet ut at mer enn 90% av Munn-til-Munn kommunikasjon om merkevarer foregår ansikt til ansikt. Og når man møtes ansikt til ansikt er nok troverdigheten til en venn eller bekjent mye høyere enn om man får servert samme uttalelser via FaceBook eller Twitter.

At det kun er 26% som stoler fullt og helt på blogginnlegg fra venner og bekjente, kan det være mange grunner til. Og det hele bunner i ærlighet. Fordi ute i den stor bloggverden finnes det mange som får produkter gratis fra butikker, leverandører og produsenter mot å skrive en positiv blogg om produktet. Dermed blir den private bloggen en forlenget reklamekanal for foretaket. En av de sterkeste etiske regler innen Munn-til-Munn Markedsføring er at man MÅ tilkjennegi om man på en eller annen måte får betalt for å fremstå med sine meninger. Dersom en blogger åpent og ærlig forteller at han var innom en butikk på det lokale senteret og fikk ei ny jakke mot at han skulle vise den frem på en blogg, er det helt OK. Med en slik opplysning vil leserne også ta på seg «reklamebrillene» og lese blogginnlegget med reklamefilteret påkoblet. Når det ikke gjøres, blir leseren i tvil og med det som følge at man tviler litt (eller mye) på det man leser. Dermed synker troverdighetsprosenten i forhold til de sosiale medier.

Likte du innlegget? Del med en venn.





Reklamer

2 kommentarer »

  1. Jeg ser så absolutt poenget ditt, men jeg mener at det ikke er en for sterk generalisering, uten mer et varsko til de som markedsfører, de bør være obs på at effekten (slik du også skriver) muligens ikke er så stor som tidligere antatt.

    Kommentar av Nikki Schei — 23.08.10 @ 09:14 | Svar

    • Tusen takk for kommentaren din.
      Etter min mening burde du presisert at det er ytringer om produkter (og foretak) gjennom de sosiale medier som over tid (som du også skriver) har fått en redusert troverdighet. De sosiale medier står for ca. 10% av all Munn-til-Munn.

      90% av Munn-til-Munn foregår ved at venner, kolleger og andre bekjente møtes ansikt til ansikt og prater om vær, vind, foretak og produkter. Tror nok at de aller fleste stoler på hva som sies og fortelles av venner, kolleger og andre bekjente når de står overfor hverandre ansikt til ansikt. Dermed er jeg også overbevist om at den delen av Munn-til-Munn Markedsføring har en langt høyere troverdighet enn at man ikke stoler på 3 av 4 personer som man snakker med.

      Kommentar av Roy Dahl — 23.08.10 @ 11:33 | Svar


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Blogg på WordPress.com.

%d bloggere like this: