Når du planlegger en Munn-til-Munn kampanje, sjekk at du disse retningslinjene:
Hovedregel: Dersom du har en følelse av at noe, selv den minste ting, er på kanten av hva som er etisk forsvarlig, da skal du la være å gjøre det!
- Fortell hvem du er! Krev at alle som på en eller annen måte kan være en representant for deg å avsløre sin identitet og hvilket forhold de har til bedriften din og produktene om de opptrer på noen måte som kan tenkes å kunne påvirke forbrukerens beslutninger om kjøp.
- Fortell om det er gitt noen goder eller kompensasjon. Krev at alle som på en eller annen måte kan være en representant for deg å avsløre om de har mottatt noen goder eller på annen måte har fått noen kompensasjon for å omtale bedriften eller bedriftens produkter.
- Fortell om forbindelser til bedriften eller produktet. Krev at alle som på en eller annen måte kan være en representant for deg og som deltar i en Munn-til-Munn prosess å avsløre de materielle aspekter av kommersielle forhold med en markedsfører i bedriften inklusiv eventuelle mottatte goder eller vederlag.
- Genuin ærlighet i kommunikasjonen. Si klart fra til alle i bedriften din at ingen på noen som helst måte skal fortelle en ekstern person om hva vedkommende skal si eller skrive om bedriften eller bedriftens produkter.
- Ha respekt for møteplassene. Krev at alle i bedriften din skal respektere rettighetene som enhver ytringsperson har online eller offline (slik som en web-site, blogg, diskusjonsforum, tradisjonelle media og i settinger person til person) i forhold til fritt å ytre seg om bedriften og bedriftens produkter innenfor de etiske rammer de selv lever etter.
- Bruk ikke barn i markedsføringen. Krev at alle som omtaler bedriften og bedriftens produkter retter seg etter Markedsføringslovens kapittel 4.
- Beveg deg aldri på kanten av norske lover og regler.
Disse etiske retningslinjene er i stor grad hentet fra Word Of Mouth Marketing Association’s (WOMMA) standard retningslinjer for god oppførsel.
Legg igjen en kommentar