Munn-til-Munn

28.10.10

Ukens tips (43-2010): Verdien av underforståtte eller skjulte anbefalinger

I 2007 ble det gjennomført en undersøkelse av Marketing Evolution som skulle vurdere hvordan kampanjer fungerte på nettverksider som f.eks. MySpace. Med bl.a. utgangspunkt i en kampanje kjørt av Adidas så man hvordan deltakerne i virtuelle fotballkamper mellom de to lagene «Predator» og «F50» trakk til seg flest mulig medlemmer av hvert lag for å vinne konkurransen. Ved at det laget som hadde flest medlemmer ville vinne konkurransen, hadde medlemmene av hvert lag et incentiv til å gå ut og be alle venner komme til MySpace for å bli med på laget. For å få flest mulig medlemmer ble selvsagt alle muligheter brukt. Først og fremst gjennom å invitere alle MySpace venner til å bli med på laget. Dernest å sende e-mail til alle venner. Og kanskje aller helst ved å fortelle alle venner man møtte utenfor PC-rommet at de burde bli med de også. Slik blir det jo mye summing av.

Men summing skapes ikke bare av snakk, skriving og spredning gjennom nettverksider.

 

En slik plakat på et kontor kan gi den som ser den et positivt bilde av arrangementet

 

Noen anbefalinger er underforståtte eller skjulte. Man ser en plakat for festivalen 11musikk på rommet eller på kontoret til en venn. Kanskje den ikke engang blir omtalt, men den ses. Og Marketing Evolution fant ut at slike skjulte og underforståtte anbefalinger på MySpace var langt mer effektive enn e-mail referanser. Man kaller det «Momentum Effekt» – folk knytter seg til et firma, et merke eller et arrangement ved å legge til arrangementet, merket eller firmaet til sin personlige side på MySpace eller FaceBook og med det fremkaller og oppfordrer andre til å gjøre det samme. Det er flere måter man kan gjøre slikt på, bl.a. ved å laste ned en plakat som veggtapet på MySpace-siden, eller ved å legge inn logo’en på siden. Slik ville alle som besøkte siden se budskapet på samme måte som om man besøkte en venns kontor eller pikerom.

Marketing Evolution konkluderte med at slike skjulte og underforståtte anbefalinger medfører at veldig mange av de som eksponeres for «anbefalingene» danner seg et mer positivt bilde av arrangementet, merket eller firmaet.

Summa summarum kan det konkluderes med at den beste summing ikke alltid kommer fra verbale kilder. Noen ganger blir den største verdien skapt ved å gi publikum en anledning til å knytte seg til merket eller arrangementet ditt.

Likte du innlegget? Del med en venn.





Advertisements

1 kommentar »

  1. I am reakly inspired together wjth your writing skills and also with the structure for your blog.

    Is that this a paid suybject or ddid you modify it
    your self? Anyway keep up the excellent quaity writing,
    it iss uncommon tto peer a nice blog like this one nowadays..

    Kommentar av adjustment — 05.04.15 @ 23:12 | Svar


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.

%d bloggers like this: