Munn-til-Munn

11.11.10

Ukens tips (45-2010): Forbrukere tror mest på andre forbrukere

Researchbyrået Nielsen i USA gjennomførte 2007 en undersøkelse i 47 land som konkluderte med at det til tross for en alltid voksende og ekspanderende orden av annonseplattformer og kilder, tror forbrukere over hele verden desidert mest på andre forbrukere.

Sagt på en annen måte: For å oppnå gjennomslagskraft i sin påtrengende og forstyrrende reklame øser markedsførere ut enda mer forstyrrende og påtrengende reklame, og de gjør sitt aller beste for å få fanget forbrukerens oppmerksomhet ved å forsøke nye media, annonseplattformer og kilder for sine budskap.

Forbrukere som daglig utsettes for 3000 annonse-eksponeringer skal altså dynges ned av enda flere annonse-eksponeringer; på bensinpumpen, handlevognens håndtak, på klistrelapper man finner i bilvinduet, gitarkofferten, elevenes pennaler osv. Det virker som om den påtrengende markedsfører vil bruke ytterligere krefter på å trenge seg på og forstyrre forbrukeren enda mer. Det hele for å fange forbrukerens oppmerksomhet.

Alt i alt blir det for mye markedsføringsrot. Så mye rot at forbrukeren ikke oppfatter alle budskapene. Og da blir det jo bare enda mer markedsføringsrot.

Og alt dette gjør man som regel ganske forgjeves. Ta en liten test for deg selv når du leser dette. Tenk på TV-tittingen i går aftes. Tenk på alle reklamespots du var utsatt for. Hvor mange klarer du å huske? Hvor mange av annonsørene klarer du å huske? Om du husker mer enn 10% er du god. Skriv gjerne en kommentar til bloggen her, så kan vi se resultatene.

For her er vi ved roten av det hele:
Forbrukere tror mest på andre forbrukere.
Hvordan får forbrukere kjennskap til hva andre forbrukere mener?

  1. Ved å lytte til hva venner, bekjente og kolleger mener om et produkt eller tjeneste
  2. Søke på internett og se hva andre forbrukere som man overhodet ikke kjenner mener om et produkt eller tjeneste.

Hvordan kan du utnytte dette i din markedsføring?
Ta noen enkle grep:

  1. Spør kundene dine om de er interessert i å motta et nyhetsbrev nå og da om nyheter gjennom e-mail
  2. Opprett en blogg på nettsiden din hvor du legger ut nyheter om produkter og bransjen din
  3. Opprett et forum hvor kunder (og alle andre) kan skrive det de måtte mene om firmaet og produktene som serveres.

Likte du innlegget? Del med en venn.





Advertisements

Legg igjen en kommentar »

Ingen kommentarer så langt.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Blogg på WordPress.com.

%d bloggers like this: