Munn-til-Munn

18.11.10

Ukens tips (46-2010): Jo bedre agn, jo bedre fisk

Filed under: Ukens tips — Roy Dahl @ 08:05
Tags: , , , , ,

Alle som fisker vet at jo bedre agnet er, jo bedre biter fisken.

Det er tilfelle når man skal bedrive Munn-til-Munn Markedsføring også. Alt handler jo om å få kundene til å snakke om foretaket. Og å få lov til å sende kunden informasjon om nye produkter, invitasjoner til forhåndsvisninger av nye produkter mm. Målet til slutt er jo å få flere kunder som igjen blir til lojale kunder.

Vi tenker oss at en kunde går gjennom fem stadier:

  1. Fremmed
  2. Venn
  3. Kunde
  4. Lojal kunde
  5. Tidligere kunde

For å få tak i en Fremmed, kan vi oppnå dette på noen forskjellige måter. Blant annet

  • Tradisjonell påtrengende og forstyrrende markedsføring
  • Gruppe i sosiale media (FaceBook, MySpace, LinkedIn mm.)
  • Ved at noen har anbefalt foretaket (Munn-til-Munn)

Og så fort en fremmed viser interesse for foretaket, er det viktig å ha et system som forer den fremmede med informasjon og meldinger. Hensikten er å lære, smigre, lokke, godsnakke  med og oppmuntre den fremmede til å bli en Venn. Straks den fremmede er blitt en Venn, gjelder det å fokusere den markedsføringen som foretaket har fått tillatelse til å sende til Vennen, på å få Vennen til å bli en Kunde.

Måten dette gjøres på er gjennom den teknologi vi har for hånden i dag sammen med den tillatelsen vi har fått til å sende informasjon.

Med teknologien kan du velge hvem du vil nå, når du vil nå dem, rekkefølgen på meldinger og hvilke fordeler du vil tilby. Ved at du nå har fått tillatelse til å sende informasjon vet du at meldingene du sender er ventet. Dersom meldingene er ventet og personlige, vil de skjære gjennom alt annet rot man får i postkassen sin og øke prospektets kunnskaper om hvilke fordeler du og foretaket tilbyr.Teknologien gjør det mulig for markedsfører å ha et perfekt minne og gir markedsfører muligheten til å skreddersy meldinger kjapt og sende de ut som e-mailer. Kombiner det med en kundebase som forventer å få meldinger og informasjon fra foretaket fordi disse kundene har gitt foretaket tillatelse til det.

Hvordan få Fremmede til å skrive seg på en liste?

Markedsføring Med Tillatelse følger nesten alltid de samme skrittene. Først forstyrrer du en fremmed med det for øye å få henne til å løfte hånden og si «ja», hvilket er veien å gå for å få en fremmed til å motta nyttig informasjon, som igjen vil føre til at hun inngår et forhold som over tid vil bygge opp tillit, noe som til slutt fører til at den Fremmede blir en Venn og til slutt en Kunde og Lojal Kunde. Første skritt er altså å oppnå oppmerksomhet hos den Fremmede. Neste skritt er å gi et tilbud som gjør at den Fremmede frivillig blir en venn. Tilbudet bør sørge for en egenmotivasjon for den Fremmede for å få henne til å bli en Venn. Hovedregelen kan sies å være: Jo mindre du ber om og jo større «bestikkelsen» er, jo enklere er det å få den Fremmede til å gi sin tillatelse. Tillatelsen vil hverken være bred eller dyp, men kun gi deg lov til å foreta en første utsendelse. Denne første utsendelsen derimot vil måtte være av stor betydning for den Fremmede, slik at den Fremmede vil fortsette å motta utsendelser fra foretaket. For å få informasjonen du sender den Fremmede mer relevant, er det på tide å innhente litt data om den enkelte.

Her kommer agnet inn. Jo bedre agn du har, jo mer sannsynlig er det at fisken biter – i dette tilfellet den Fremmede. Så bygg tillit gjennom frekvens. Vær personlig, Vær relevant. Vær konkret. Og vær alltid foregripende.

Ved å gjennomføre disse to skrittene vil du føre den Fremmede over i neste fase, til å bli en Venn. Deretter blir nest mål å få vennen til bli Kunde og Lojal Kunde. Gjennom å bygge videre på den tillit som er oppnådd.

Ett eksempel: Se hvordan Amazon.com opptrer i markedet. Amazon.com er nå verdens største bokhandel, noe de er blitt uten å bruke en Dollar på markedsføring.

Likte du innlegget? Del med en venn.





Advertisements

Legg igjen en kommentar »

Ingen kommentarer så langt.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Blogg på WordPress.com.

%d bloggers like this: