Munn-til-Munn

03.12.10

Ukens tips (48-2010): Forbrukere ignorerer banner-annonser

AdWeek har nettopp lagt frem en undersøkelse som viser at internet-annonser på søkemotorer og på nettsider er de annonser som forbrukerne ignorerer mest. Deretter følger TV-annonser (14% ignorerer disse).

Dette er slettes ikke overraskende. Annonser på internettsider virker forstyrrende på oss når vi for eksempel leser forskjellige nettaviser. I tillegg «vet vi» hvor banner-annonsene er plassert på de forskjellige nettsider som vi frekventerer, med det som resultat at blikket vårt ikke engang søker dit.

Tilsvarende gjelder for annonser som vises på resultatsidene for diverse søkemotorer. At disse blir ignorert i litt mindre grad (20% ignorerer slike annonser) er heller ikke overraskende. Når vi legger inn et søk på en søkemotor er det jo for å innhente informasjon om et eller annet emne. Som regel er det slik at de søkemotorannonsene som dukker opp på resultatsiden har direkte relevans til søket vårt. Dermed er det mer naturlig at blikket vårt søker mot disse annonsene – og at de blir klikket på.

At bannerannonser blir ignorert (hele 43% sier de ignorerer slike annonser) der de står rundt omkring på de forskjellige nettsider gir visse implikasjoner i forhold til de sosiale media. Det tilsier at det å ha en bannerannonse for eksempel på FaceBook neppe er mye effektivt.

Skal man ut med et budskap, og man ønsker å bruke internett, er det som det vel alltid har vært. Budskapet må kanaliseres som redaksjonell omtale. Da øker sjansene for at budskapet blir lest mangfoldige ganger. Og – får man budskapet omtalt redaksjonelt,  er man i en Munn-til-Munn Markedsføring.

Likte du innlegget? Del med en venn.





Advertisements

Legg igjen en kommentar »

Ingen kommentarer så langt.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Blogg på WordPress.com.

%d bloggers like this: