Munn-til-Munn

07.01.11

Ukens tips (1-2011): Sats på Markedsføring med Tillatelse

Vi lever i en tid hvor nettopp tid er en knapphetsfaktor. Alle har hørt om og har et forhold til tidsklemma; mor og far har hver sin jobb, barna skal i barnehage og førskole på formiddagen og på håndball- eller fotballtrening på ettermiddagen. Foreldre  nå til dags ser lite til barna sine dersom de ikke blir med på alle organiserte ettermiddags- og kveldsaktiviteter som barna har. Dessuten er mor med i vinklubb og far med i ølklubb. Og når mor og far begge er karrierejegere ”uten fast arbeidstid” blir det ofte at de begge må ”ta med seg jobben hjem”.

Oppe i alt dette bombarderes de med markedsføringskampanjer (forskjellige reklamekampanjer). I Norge eksponeres man i gjennomsnitt for 3.000 – 5.000 reklamebudskap pr. dag. JA – du leser riktig; tretusen til femtusen reklamebudskap daglig. Fra man står opp om morgenen og ser på frokost-TV og leser morgenavisen, til man setter seg i bilen hvor man lytter til sin favorittradio (selvsagt med reklamesnutter) og blir eksponert for diverse reklameboards på vei til jobben, til man skrur på PC’n på jobb og er kjapt innom populæravisene VG eller Dagbladet. Dessuten svinger man innom noen nettsider av jobbfaglig interesse – og jammen eksponeres man for reklamebannere der også. På vei hjem fra jobb stikker man innom Super’n for å handle. På Super’n mysser det jo av reklameplakater. Vel hjemme forsøker man å få litt egentid og setter seg ned i godstolen for å lese siste utgave av Kapital, Newsweek eller Time, Donald Duck eller Allers – magasiner og ukeblader som alle oversvømmes av reklame. Man kjører sønn eller datter på trening og eksponeres for reklameboards på veien samt i hallen eller idrettsanlegget hvor poden skal trene. På vei hjemover eksponeres man på nytt for reklameboards, og når man endelig har kommet seg hjem for å se litt på TV raser det på med enda mer reklame. Så legger man seg og lytter litt på en av de populære radiokanalene mens søvnen skal sige på – og blir jammen meg eksponert for reklame også der.

Det er lett å stille seg spørsmålet: Er det noen virkning i all den reklame man blir eksponert for? Ta en test for deg selv. Hvor mange av de reklamebudskap du er blitt eksponert for det siste døgnet husker du? Om du husker noen spesifikke reklamesnutter, plakater eller reklamefilmer. Husker du også hvem det ble reklamert for? Med andre ord hvem det var som var avsender? Og når du tenker etter hvor mange reklamebudskap du i realiteten er blitt eksponert for i løpet av det siste døgnet, hvor mang prosent (eller skal vi si promille?) av reklamene husker du? Husker du mer enn 10 av de reklamene du er blitt eksponert for i løpet av det siste døgnet er du eksepsjonell. Tror du at du er anderledes enn de fleste andre?

Dagens reklameverden er et evig rot av mangfoldige reklamebudskap hvor de ferreste når frem. Sorry – men det er realiteten. Og markedsførere øser ut mer og mer penger for å trenge gjennom eller penetrere sitt markedsføringsbudskap. For frekvens skaper resultater må man vite. Og man pøser på med mer og mer reklame som bare virker forstyrrende på oss, og som vi i de fleste tilfeller ikke engang registrerer. Det er vel et litet understatement at all den markedsføring som pøses ut oppfattes som et stort rot og stort sett som søppel av folk – bare tenk på all det fysiske papirsøppel vi kaster på grunn av alle de reklameblekkene som kommer strømmende ned i postkassen vår daglig.

Hva om du kunne skru alt dette rotet om til et verdifullt aktiva? Hva om disse enorme barrikadene som møter ForstyrrelsesMarkedsførere blir en fordel for selskapet du jobber for? For selv om alt dette rotet er forferdelig og bare blir verre, kan TillatelseMarkedsførere omdanne alt rotet til sin fordel. Ja – det er faktisk slik at jo mer ForstyrrelsesMarkedsførerne roter det til, jo mer profitabel blir din TillatelsesMarkedsføring.

Forstyrrende Markedsføring er den største fienden til alle som forsøker å spare tid. Ved konstant å bryte inn og forstyrre oss i hva vi gjør på et gitt tidspunkt, bommer ikke ForstyrrelsesMarkedsføreren bare på å selge oss produktet sitt. ForstyrrelsesMarkedsføreren kaster bort vår mest verdifulle ressurs – tiden vår. I det lange løp er ForstyrrelsesMarkedsføring dømt som markedsføringsverktøy fordi kostnadene ved å nå forbrukeren vil bli for høy.

Alternativet er Markedsføring med Tillatelse som tilbyr forbrukeren en mulighet til frivillig å bli markedsført til. Høres det rart ut? Selv er jeg sterkt musikkinteressert og har frivillig bedt om å få tilsendt informasjon om nye CD’er som lanseres og om tilbud på CD’er. I tillegg har jeg frivillig bedt om å få tilsendt informasjon om konserter i London. Når jeg mottar mailer fra de jeg frivillig har bedt om å motta mail fra, blir mailene stort sett lest, og jeg bestiller ofte CD’er og en gang i blant konsertbilletter i London. Og slik virker Markedsføring med Tillatelse. Markedsføring med Tillatelse garanterer at forbrukeren legger mer merke til markedsføringsbudskapet. Markedsføring med Tillatelse tillater markedsføreren å fortelle sin historie stille og rolig uten å være redd for å  bli forstyrret av konkurrenter eller ForstyrrelsesMarkedsførere. Markedsføring med Tillatelse tjener både forbrukere og markedsførere i et symbiotisk bytteforhold.

Denne forstyrrende markedsføringen gir faktisk en god grobunn for Markedsføring med Tillatelse. Og Markedsføring med Tillatelse gir et godt fundament for Munn-til-Munn.

Selv har jeg fortalt alle mine venner at jeg bestiller CD’er fra Play.com som jeg mottar nyhets- og tilbudsinformasjon fra minst én gang pr. uke. Og vennene mine har hengt seg  på Play.com de også.

Hva er det som gjør Markedsføring med Tillatelse så spesielt? Markedsføring med Tillatelse er forventet i det mottakeren ser frem til å høre fra firmaet ditt. Markedsføring med Tillatelse er personlig fordi meldingene er direkte relatert til mottakeren. Markedsføring med Tillatelse er relevant i det markedsføringen er om non som mottakeren er interessert i.

Så mens konkurrentene dine fortsetter med å forstyrre fremmede med skralle resultater, gjør din Markedsføring med Tillatelse fremmede til venner og til kunder. Kunder som igjen forteller vennene sine om firmaet ditt.

Nestegang i Ukens tips vil du få lese om motsetningene mellom ForstyrrelsesMarkedsføring og Markedsføring med Tillatelse som en analogi i forhold til å bli gift.

Innlegget er basert på boken Permission Marketing av Seth Godin

Likte du innlegget? Del med en venn.





Advertisements

Legg igjen en kommentar »

Ingen kommentarer så langt.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Blogg på WordPress.com.

%d bloggers like this: