Munn-til-Munn

27.01.11

Ukens tips (4-2011): Invester i Markedsføring med Tillatelse

”There’s no such thing as a free lunch,” sies det. Og ikke uten grunn. Ingenting som er bra er gratis. For Markedsføring med Tillatelse er det en solid investering å tilegne seg en solid og dyptgående tillatelse fra kunder i målgruppen.

Markedsføring med Tillatelse skjærer gjennom alt søppelet  og tillater en markedsfører å snakke med potensielle kunder som om de er venner. Denne personlige, forventede, periodiske og relevante kommunikasjonen har mye sterkere virkning enn tilfeldige budskap som vises på tilfeldige plasser på tilfeldige tider.

Ett eksempel: De aller fleste studenter som skal kjøpe fagbøker går sjeldnere og sjeldnere i bokhandelen for å handle disse bøkene. Fagbøker er ofte engelskspråklige. Derfor har de aller fleste studenter funnet ut at det lønner seg å søke etter disse fagbøkene hos internett-bokhandlere som f.eks Amazon.com. Amazon.com er verdens største bokhandel og har blitt det omtrent uten å forbruke en eneste dollar på reklame. For Amazon.com dreier det seg om å få kunder som er fornøyde. Disse fornøyde kundene forteller om sine positive opplevelser til venner og bekjente som igjen begynner å handle hos Amazon.com. Begynner du å handle hos Amazon.com får du periodiske meldinger om at det nå finnes ny literatur innen den genre du har handlet. Eller meldinger om at andre som har handlet bøker du har kjøpt, også har kjøpt andre bøker som nevnes i fleng. Dermed oppnår Amazon.com mersalg gjennom en personlig ”dialog” med kunden som kunden forventer og som er relevant. Disse meldingene kommer periodisk i mail-boksen og mange blir lest. Mange av Amazon.com handler også som følge av disse anbefalingene, noe som gavner både kunde og Amazon.com. Amazon.com registrerer hvilke bøker som en kunde kjøper samt hvilke bøker (eller andre produkter) som kunden kikker på. Så når studenten handler bøkene sine på Amazon.com vil studenten få nye og gode tips om hvordan hun kan utvide sin faglige horisont, noe mange studenter setter stor pris på.

Markedsføring med Tillatelse er forventet, personlig og relevant for kunden.

  • Forventet – fordi kunden ser frem til å høre fra deg eller til å få mail fra deg i mailboksen sin
  • Personlig – fordi budskapet er stilet til og direkte relatert til kunden
  • Relevant – fordi markedsføringsbudskapet er om noe som kunden er interessert i.
Dette blogginnlegget er basert på boken Permission Marketing av Seth Godin.

Likte du innlegget? Del med en venn.





Advertisements

Legg igjen en kommentar »

Ingen kommentarer så langt.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Blogg på WordPress.com.

%d bloggers like this: