Munn-til-Munn

03.02.11

Ukens tips (5-2011): Forstå hva kundene har lyst til å snakke om

Munn-til-Munn Markedsføring starter med enn forståelse av hva kundene har lyst til å snakke om.

Derfor må du finne ut av hva som er snakkbart ved firmaet, produktet eller tjenesten din. Hva snakker kundene om? Hva får kunden til å snakke om det?
Det dreier seg om å lytte mest mulig. Og om du virkelig lytter, har du en mye bedre mulighet til å forbedre en kundes opplevelse og med det øke Munn-til-Munn. Husk at det er ikke bare ørene som kan lytte. Du kan også lytte med øynene dine. Ved å observere hvordan kundene bruker produktet kan enkelte ganger være den beste måten å høre dem på – og med det forbedre produktet ditt, forbedre kundenes opplevelse av produktet ditt, og ikke minst øke Munn-til-Munn.

Ett eksempel på hvordan det kan gjøres dersom du for eksempel selger data-utstyr.
Når kunden har kjøpt og betalt en ny desktop-PC, be om å få bli med kunden hjem for å observere hvordan utstyret blir pakket ut av eskene, koblet sammen og startet opp. Skriv ned alt du observerer. Skriv ned hvordan kunden leter i instruksjonsboken uten å finne hva hun leter etter. Skriv ned hvordan han trøbler med å finne ut av hvor de forskjellige kabelpluggene skal stikkes inn. Følg med et antall kunder hjem og gjennomfør alle observasjonene som du noterer deg. Alle disse observasjonene vil være til god hjelp for utviklingsavdelingen slik at produktet kan forbedres.

Et par måter hvordan du ved å lytte kan forbedre summingen blant folk:

  1. Hvis du kan hjelpe kunder som klager, har du en gylden mulighet til å snu klageren til en evangelist.
  2. Ved å lytte kan du avdekke problemer i systemet ditt.

Om du løser disse problemene vil du ikke bare redde kundeforholdet, men du vil også unngå mange fremtidige frustrerte kunder.

Flere måter å lytte på:

  • løft telefonrøret og ring noen kunder
  • møt kunder ute på gaten eller i butikker hvor de fører dine produkter
  • les hva som skrives om produktene dine, på blogger, på Twitter, i aviser og tidsskrifter
  • sett opp et online forum hvor kunder (og andre!) kan boltre seg fritt
  • sett deg ned sammen med kunder og lytt til hva de snakke om

Hør på kunder som klager, roser, kommer med forslag. Du kan være helt sikker på at når du legger på telefonrøret – eller forlater bordet – vil disse personene si nøyaktig de samme tingene til venner og kolleger de møter på sin vei.

Likte du innlegget? Del med en venn.





Advertisements

1 kommentar »

  1. Hi! Quick question that’s completely off topic. Do you know how
    to make yoour site mobile friendly? My blog looks weird
    when viewing from my iphone 4. I’m trying to find a template or plugin that might be
    able to esolve this issue. If you have any recommendations, pplease
    share. Thank you!

    Kommentar av Fallon — 09.08.14 @ 12:19 | Svar


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Blogg på WordPress.com.

%d bloggers like this: