Munn-til-Munn

04.03.11

Ukens tips (9-2011): Lytte-angst

For noen år siden var jeg med på å innrede et kontor til 10 personer fra bunnen av. Mye nytt utstyr ble kjøpt inn fra forskjellige leverandører, for relativt mye penger.

Det merkelige var at ingen av leverandørene ringte meg i etterkant for å høre om vi var fornøyd med det vi hadde kjøpt og servicen vi hadde fått.

De aller fleste forretningsfolk sier at de lytter til hva kundene har å si og at det er viktig å lytte til kundene. Likevel vet de fleste av oss at lytting, og spesielt aktiv lytting er en sjeldenhet.

Hvorfor er det slik? Mest sannsynlig er det redsel. Redsel for å få tilbakemeldinger om dårlig service og dårlige produkter. Og så er det jo slik da at de aller fleste ledere er så opptatte med møter og prosjekter at de ikke har tid til å lytte. En annen ting er at det å lytte er under mange lederes ”verdighet”.

En merkelig ”oppførsel” når man vet at det man vil høre fra kundene mest sannsynlig vil gi firmaet verdifull input i forhold til egen forretning – selv om det gjør vondt.

Faktisk er det slik at det som gjør vondt er den beste input’en du kan få. Fordi du her ser hvor firmaet og medarbeiderne dine (inklusiv deg selv) har størst forbedringspotensiale.

Likte du innlegget? Del med en venn.





Advertisements

Legg igjen en kommentar »

Ingen kommentarer så langt.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.

%d bloggers like this: