Munn-til-Munn

11.03.11

Ukens tips (10-2011): Hvorfor vi som kunder jakter etter informasjon

Filed under: Ukens tips — Roy Dahl @ 08:07
Tags: , , , ,

Som mennesker er vi alltid på jakt etter å ta snarveier, og det er en stor grunn til at vi jakter etter informasjon fra andre. Når vi får ærlige råd fra folk vi stoler på, forenkler det livet vårt veldig. Vi slipper jo å gå ut og lete, og det øker vår trygghetsfølelse i forhold til om produktet eller tjenesten vi ønsker eller står i ferd med å kjøpe.

Som kunder er vi ofte engstelige for å bli snytt. Det hender jo vi kjøper ting og tang vi aldri kommer til å bruke, og vi føler at vi sitter med skjegget i postkassen. Vi føler oss snytt – kanskje gjennom en reklamespot på TV’n som viste hvor enkelt og handy et produkt skulle være i bruk, og hvor mye produktet kom til å forenkle livet vårt. For ikke å si hvor mye gladere og tilfredse vi ville komme til å bli. Og når produktet er kjøpt og vi har fått det vel i hus, åpner vi esken produktet ligger i og setter trøstig i gang. Og etter et noen få gangers bruk, setter vi produktet bort og vekk, og føler oss altså litt snytt. Og kanskje vi tenker: At vi ikke spurte noen andre som hadde kjøpt produktet, eller venninnen vår om hva hun syntes om produktet.

Å sjekke med venner og bekjente, spesielt når vi skal kjøpe et kostbart produkt, er en god måte å redusere risiko på.

Det aller verste er kanskje å bli eller føle seg ydmyket og fornedret av en selger som øser over oss av sine voldsomme kunnskaper om biler, eller mobiltelefoner, eller husholdningsmaskiner.

Som forbrukere snakker vi med andre for å redusere den psykiske risiko. Ingen av oss ønsker å se dum ut og føle oss ydmyket av en «superselger». Og selvsagt søker vi å unngå å få en følelse av at vi har gjort en feil beslutning, noe vi i neste omgang hater å innrømme overfor den nærmeste familie og vennekrets.

Å be om folks meninger på forhånd er en sikker måte å redusere slik risiko på. Mange foretak har tatt konsekvensen av det, og lar folk som har kjøpt et produkt slippe til på foretakets nettsider for å fortelle om sine gode eller dårlige opplevelser om produktet. Tenk på hva du selv gjør når du booker hotellrom i det store utland. Veldig mangs sjekker og leser hva andre besøkende kan fortelle om hotellet og rommet de har hatt. Tilsvarende kan du lese anmeldelser av bøker på amazon.com. Anmeldelser gjort av helt vanlige forbrukere. Og disse anmeldelser blir lest.

Spørsmålet er: Hva gjør du for å redusere den psykiske risikoen for dine kunder?

Likte du innlegget? Del med en venn.





Advertisements

Legg igjen en kommentar »

Ingen kommentarer så langt.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.

%d bloggers like this: