Munn-til-Munn

29.04.11

Ukens tips (17-2011): Rykter er ofte basert på engstelse

Filed under: Ukategorisert — Roy Dahl @ 08:03
Tags: , ,

Tenk deg at du hørte denne historien:

Under pakking av nyproduserte jakker på fabrikken i Taiwan ble tilfeldigvis ikke en av eskene lukket. En giftig slange tenkte som så at her er det en god plass å legge egg. På veien til en butikk i Norge ble eggene klekket. Noen uker senere ønsket en kunde i butikken å prøve en av jakkene. Hun stakk armen gjennom jakke-ermet og tenkte ikke så mye på at hun merket et litet prikkende stikk. Når armen begynte å hovne opp noen timer senere ble hun sendt til sykehuset hvor hele armen måtte amputeres.

Dette er faktiske en historie som verserte i Detroit. Ikke ett ord i historien er sann. Det var ikke noen egg i forsendelsen av jakker fra Taiwan, og følgelig var det heller ingen kunde som ble bitt.

Likevel – Rykter er ofte basert på våre største grunnleggende engstelser.

Enkelte ganger når vi snakker, vil vi slippe ut litt damp eller bli kvitt sinne. En vanlig kilde til negativ Munn-til-Munn kommer fra en kunde som føler seg dårlig behandlet av et firma. Misfornøyde kunder vil ofte kjøle seg ned fra den spenningen man føler i kroppen ved å rase ut med hvor dårlig man har følt seg behandlet for på den måten å utligne slik at resultatet fører til stillingen 1-1. Når firmaet har gjort noe dårlig mot meg skal jeg jammen meg ta igjen.

De fleste kjenner til at negative opplevelser spres raskere enn positive opplevelser. Ofte sier man at noe som oppleves positivt fortelles til 10 personer, mens noe som oppleves negativt fortelles til 100 personer.

Spenninger i kropp og hode blir ofte skapt som en side-effekt av et kjøp – og spesielt når man har kjøpt et kostbart produkt. En kunde kan noen ganger føle seg ubehagelig som følge av kjøpet hun nettopp har gjort, et fenomen som kalles for kognitiv dissonans eller kjøperens gnagende samvittighet. For å redusere dissonansen og bli kvitt den gnagende samvittigheten, snakker man til andre for å rettferdiggjøre beslutningen om å kjøpe produktet.

Likte du innlegget? Del med en venn.





Advertisements

Legg igjen en kommentar »

Ingen kommentarer så langt.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Blogg på WordPress.com.

%d bloggers like this: