Munn-til-Munn

06.05.11

Ukens tips (18-2011): Munn-til-Munn er en måte å uttrykke egen identitet

Filed under: Summ,Ukens tips — Roy Dahl @ 09:41
Tags: , , ,

Da Andrea Wojnicki begynte å jobbe med doktorgraden sin ved Harvard, bestemte hun seg for å finne ut hva som skjer i forbrukerens hjerne når han deltar i Munn-til-Munn. Hun gjennomførte en rekke intervjuer hvor hun ba folk om å snakke om sine tanker og følelser når de delte informasjon om produkter og tjenester med andre personer. De aller fleste hun intervjuet konkluderte med at de ønsket å være hjelpsomme og at de likte å hjelpe andre. I tillegg uttrykte mange at det også ga dem noe selv også. Uttrykk som at man følte seg «cool» og at man følte at man var i forkant av ting dukket ofte opp. De aller fleste endte opp med å fortelle at Munn-til-Munn er en måte å uttrykke sin egen identitet på og til å få seg til å føle seg bedre på i etterkant. Med andre ord at man sitter igjen med en god følelse av å ha vært til hjelp for andre. Wojnicki konkluderte med at øket selvbilde spiller en vesentlig rolle blant «eksperter» for å delta i Munn-til-Munn.

I en artikkel som hun skrev sammen med David Godes kom de frem til at når folk deler informasjon om negative eller utilfredsstillende restaurantopplevelser, vil folk som anser seg selv som eksperter og folk som ikke anser seg selv som eksperter fortelle i gjennomsnitt 6 personer om sin opplevelse. De fant med andre ord ingen signifikant forskjell i Munn-til-Munn mellom «eksperten» og «amatøren». Når man skal dele en god restaurantopplevelse med andre derimot, vil folk som anser seg som restaurantekspert fortelle dobbelt så mange om sin positive opplevelse enn folk som ikke anser seg selv som ekspert. Grunnen til dette er at når man som «ekspert» har en god opplevelse vil ens selvbilde som «restauranteksperten som gjorde et godt valg av restaurant» vokse, noe som gir en øket motivasjon til å fortelle om ens opplevelse igjen og igjen.

Dette har også en praktisk side: Når «eksperter» blir minnet om sin positive opplevelse samt det faktum at de anses som «eksperter» vil de sannsynligvis generere enda mer Munn-til-Munn.

Gå derfor ut og finn frem til fornøyde «eksperter» i kundekretsen din og minn de på hvor gode «eksperter» de er, så vil det generere mere Summing og Munn-til-Munn.

Likte du innlegget? Del med en venn.





Advertisements

Legg igjen en kommentar »

Ingen kommentarer så langt.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Blogg på WordPress.com.

%d bloggers like this: