Munn-til-Munn

13.05.11

Ukens tips (19-2011): Nobodies are the new somebodies

Filed under: Betraktninger,Ukens tips — Roy Dahl @ 08:03
Tags: , ,

Har du noengang tenkt på hvordan Internett har snudd markedsførerens situasjon fullstendig på hodet?

Nå, i Internettverdenen, er folk mer avhengige av råd og meninger fra venner og tilfeldige bekjentskaper enn de er fra eksperter. Og dette har snudd markedsføringen på hodet. Du kan grave deg dypere i dette ved å lese artikkelen «Is The Tipping Point Toast» på Fast Company‘s nettside.

Når massene adopterer en sak må opinionslederne være oppmerksomme på det for ellers risikerer de å få et «Har-Ikke-Peiling»-stempel. Av den grunn behøver man ikke å jobbe så mye med opinionslederne som man tidligere anså som meget nødvendig. For å lykke i den nye verdenen kan du heller:

  1. Omfavne de som anses om «nuller». Fordi alle som forstår og tar til seg din sak og ønsker å snakke om det til mange andre er verdt din oppmerksomhet.
  2. Gi opp den illusjon du har i forhold til å kunne kontrollere.Det å kunne være både altvitende og allmektig er en illusjon. Du kan bare ikke vite hvem som vil hjelpe deg. Du kan heller ikke kontrollere folk du ikke kjenner. Så skap den markedsføringen, brandingen og posisjonering som du håper vil være optimalt for produktene dine og la det flyte.
  3. Plant mange frø. Jo flere frø du sår, jo flere «nuller» vil du nå. Og med det øker sannsynligheten for at noen av disse «nullene» vil bli til «noen» som jobber for saken din.

Det er en viktig forskjell mellom opinionsledere og «nuller». Opinionsledere er så opptatt av å opptre som om de kan influere på hele verden at de ofte ikke er storbrukere av et produkt. De prøver et produkt i en kort periode (eller i verste fall lar en venn gjøre det), uttrykker en dom over produktet, og beveger seg videre til neste produkt. «Nullene» blir ikke stadig vekk distrahert av nye produkter på samme måte som opinionslederne gjør. De må bruke produktene på jobb eller privat og på den måten forstår de hva behovet er og hva som er bra eller dårlig.

Å nå frem til «nullene» er også enklere enn å nå frem til opinionslederne. Og hvem som helst av «nullene» kan ende opp som et orakel for deg og dine produkter. Husk bare på å plante nok frø.

Likte du innlegget? Del med en venn.





Advertisements

Legg igjen en kommentar »

Ingen kommentarer så langt.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.

%d bloggers like this: