Munn-til-Munn

22.07.11

Ukens tips (29-2011): Folk kobler seg til folk som er lik dem selv

Tenk deg en familie som går en tur i skogen en søndag formiddag. Familien på tur består av mor og far, en gutt i ten-årene og ei lita jente. I løpet av turen møter familien en annen familie på skogstur som består av mor og far, en gutt i ten-årene og ei lita jente. Siden familiene kjenner hverandre stanser de opp og begynner å prate. Hvem tror du nå prater med hvem? Sannsynligvis vil de voksne snakke med de voksne (og sannsynligvis vil mødrene snakke om noe av felles interesse, slik sannsynligvis fedrene gjør). Ten-åringsguttene vil sannsynligvis snakke sammen om ting de har felles, og småjentene vil snakke sammen om det de har felles.

Det er den menneskelige natur som gjør at man tar kontakt med andre som er lik en selv. Akkurat som data-freakere elsker å snakke med andre data-freakere, fotballentusiaster med andre fotballentusiaster og sjakkspillere med andre sjakkspillere. Dette er en av de fundamentale prinsippene for sosiale nettverk, og kalles for homofili-prinsippet.

Så merkelig det enn høres ut kan dette også være en begrensende faktor for Munn-til-Munn Markedsføring fordi det er lite sannsynlig at sjakkentusiaster snakker med fotballfans (selv om Simen Agdestein var norgesmester i sjakk og spilte på det norske fotball-landslaget). Derfor er det viktig å plante noen frø i forskjellige leire når man skal få en god Munn-til-Munn utnyttelse.

Homofili-prinsippet har to grunnleggende implikasjoner:

  1. Folk som er lik hverandre er tilbøyelige til å samle seg
  2. Jo mer like medarbeiderne dine er kundene dine, jo lettere går samtalene dem i mellom

Likte du innlegget? Del med en venn.





Advertisements

Legg igjen en kommentar »

Ingen kommentarer så langt.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.

%d bloggers like this: