Munn-til-Munn

06.01.12

Ukens tips (1-2012); Hvordan samle inn 100 millioner dollar på 30 dager

Movember er en verdensomspennende veldedighetsorganisasjon som er dedikert til å endre menns ansikt utad ved at menn anlegger en bart. Så i løpet av november måned hvert år, oppfordres menn over hele verden til å la barten vokse med mål om samle inn penger og å sette fokus på menns helse. I 2011 ble det samlet inn i alt nesten 106 millioner dollar. Movember er utvilsomt en av verdens aller største Munn-til-Munn kampanjer, og her får du noen tips om hva de gjør for å klare å få samlet inn så mange penger.

1. Gjør det synlig
Det vanskeligste ved å samle inn penger er å gå bort til noen og be om penger. Men med Movember er barten den utløsende faktor. I stedet for at den bartebekledde herren starter samtalen, er det vennene eller arbeidskollegene som gjør det for dem, fordi de lurer på hva som har skjedd i forhold til alt håret under nesen. Movembers barter er i høyeste grad synlig og er et uimotståelig snakketema.
Lærdommen: Finn den største utfordringen snakkerne dine har i forhold til å kunne snakke om selskapet ditt, og bli kvitt den.

2. Gjør det morsomt
De aller fleste meningsfulle saker er om alvorlige samfunnsproblemer som hungersnød, sykdomsepidemier, fattigdom mm. Movembers fokus på menns helse er ikke noe annerledes. Men den meget sentrale ansiktspryden og den lekne måten å få både menn og kvinner involvert gjør det bare morsomt.Og resultatet taler for seg selv. Mer enn 850.000 personer deltok på verdensbasis, og du klarer ikke å få så mange mennesker over hele verden til å snakke om sykdom på samme måte som de kan snakke om en bart.
Lærdommen: Saken må være seriøs – men pengeinnsamlingen behøver ikke være det. Den kan være morsom.

3. Gjør det enkelt
Jo lettere det er å fortelle en venn om noe, jo lettere er det å få folk til å delta. På under 30 sekunder kan du sette opp en Movember internettside og be vennene dine om å delta. Å be om donasjoner er enkelt også. Alle får tildelt en egen URL (internettadresse) som de kan Twitre og legge ut på FaceBook-siden sin. I tillegg har Movember gjort klar egne e-mailer som man bare kan sette inn mailadresser i. Alt dette er mye enklere enn å dele ut et sirkulære for å få folk til å forplikte seg, gå fra dør til dør for å be om donasjoner, eller løpe en halvmaraton.
Lærdommen: Hvis det er vanskeligere enn det må være, vil det koste deg drøssevis av samtaler = masser av tid.

I Norge var det 3.823 registrerte Mo-brødre i 2011 som alt i alt samlet inn kr. 1.558.599

Likte du innlegget? Del med en venn.





Reklamer

Legg igjen en kommentar »

Ingen kommentarer så langt.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.

%d bloggere like this: