Munn-til-Munn

13.01.12

Ukens tips (2-2012): Hvordan stoppe negativ omtale før den starter

Det er sannsynligvis helt umulig å forsvare seg 100% mot negativ omtale, men det finnes noe man faktisk kan gjøre for å stanse den negative omtalen før den vokser og blir for sterk.

Her er noen metoder man kan bruke:

1. Be om tilbakemelding

En av de letteste måtene å unngå negativ omtale på er å be om å få tilbakemeldinger fra kundene. Det kan gjøres så enkelt som å sette opp ei postkasse ved kassen (eller ved utgangen) som er merket med et skilt eller en plakat hvor man ber om å få tilbakemeldinger (både positive og negative). Eller man kan lage et forum på internett hvor man ber om å få tilbakemeldinger og forslag. På et forum kan kunder og andre interesserte dele erfaringer og diskutere forslag som kommer opp gjennom forumet. Og husk at uten noen muligheter for å gi tilbakemeldinger til butikken eller foretaket, er det å kjefte på foretaket til venner, bekjente og arbeidskolleger den eneste muligheten kunden har til å få luftet seg og få utløp for sin aggresjon mot hva som føles som et dårlig produkt eller dårlig kundebehandling.

2. Involver tilhengerne dine tidlig

Bygg en base med tilhengere som er villige til å gå i døden for deg og foretaket ditt gjennom å involvere dem tidlig. La dem teste, peke på problemer og komme med forslag til løsninger. Du vil oppnå at du får drøssevis av gode forslag i tillegg til at du lar tilhengerne dine utvikle litt eierskap til deg og produktene dine.

3. Vær rede til å be om unskyldning

På ett eller annet tidspunkt, uansett hvem du er eller hvilken bransje du er i, vil noe gå galt, noe vil brekke eller noe vil falle sønder og sammen med et brak. Ingen er perfekte, noe det absolutt gjelder å huske på. Derfor bør man ha en handlingplan for hvordan alle i foretaket skal forholde seg og hva man skal gjøre for å takle små og store feilskritt langs veien. På den måten vil man styre unna de aller verste negative omtaler.

Likte du innlegget? Del med en venn.





Advertisements

Legg igjen en kommentar »

Ingen kommentarer så langt.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.

%d bloggers like this: