Munn-til-Munn

23.03.12

Ukens tips (12-2012): To roller – det er det hele

Filed under: Betraktninger,Ukens tips — Roy Dahl @ 07:32
Tags: , , ,

En god definisjon på Markedsføring er:

Å få tak i
og
beholde
KUNDER

Ut fra denne definisjonen er alle medarbeidere i et firma som selger produkter og tjenester involvert i og med kunder.

Tenk deg følgende lille eksempel: Du skal i møte med salgssjefen hos APEKATT as og kommer kjørende til selskapets kontorbygg. Her finner du en ledig parkeringsplass og plasserer bilen din der. I det du går ut av bilen møter du på en person som har på seg ei jakke som tydelig viser at vedkommende er ansatt hos APEKATT as. Vedkommende BRØLER til deg: «Se til &¤»)&!&? !!! å få flyttet den bilen. Du må da for &#¤?)!!#(! skjønne at du ikke kan sette bilen din der.» Oooobs – hvordan er lysten din nå til å gå inn til det avtalte møtet med salgssjefen, og hvordan er lysten din til å handle hos APEKATT as? Et slikt første møte med et firma kan ødelegge for noe som ellers kunne blitt et flott forhold.

Derfor kan man si at i et firma som vil ha en kundeorientert organisasjon er det kun to roller:

1. Selger
2. Selgerstøtte

Dersom firmaet virkelig ønsker å fremstå som kundeorientert, kan det rett og slett ikke være andre roller enn disse to rollene.

Punktum.

Alle i firmaets organisasjon berører produktet (eller tjenesten), prosessen med å forsyne kunden med produktet (eller tjenesten) og påvirker definitivt en kundes opplevelse av firmaet på en eller annen måte.

Så du har valget: Fokuser på PRODUKTET, eller fokuser på hvordan kunden OPPLEVER produktet.

Likte du innlegget? Del med en venn.





Reklamer

Legg igjen en kommentar »

Ingen kommentarer så langt.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.

%d bloggere like this: