En god definisjon på Markedsføring er:
Ut fra denne definisjonen er alle medarbeidere i et firma som selger produkter og tjenester involvert i og med kunder.
Tenk deg følgende lille eksempel: Du skal i møte med salgssjefen hos APEKATT as og kommer kjørende til selskapets kontorbygg. Her finner du en ledig parkeringsplass og plasserer bilen din der. I det du går ut av bilen møter du på en person som har på seg ei jakke som tydelig viser at vedkommende er ansatt hos APEKATT as. Vedkommende BRØLER til deg: «Se til &¤»)&!&? !!! å få flyttet den bilen. Du må da for &#¤?)!!#(! skjønne at du ikke kan sette bilen din der.» Oooobs – hvordan er lysten din nå til å gå inn til det avtalte møtet med salgssjefen, og hvordan er lysten din til å handle hos APEKATT as? Et slikt første møte med et firma kan ødelegge for noe som ellers kunne blitt et flott forhold.
Derfor kan man si at i et firma som vil ha en kundeorientert organisasjon er det kun to roller:
1. Selger
2. Selgerstøtte
Dersom firmaet virkelig ønsker å fremstå som kundeorientert, kan det rett og slett ikke være andre roller enn disse to rollene.
Punktum.
Alle i firmaets organisasjon berører produktet (eller tjenesten), prosessen med å forsyne kunden med produktet (eller tjenesten) og påvirker definitivt en kundes opplevelse av firmaet på en eller annen måte.
Så du har valget: Fokuser på PRODUKTET, eller fokuser på hvordan kunden OPPLEVER produktet.
Legg igjen en kommentar