Munn-til-Munn

04.04.12

Ukens tips (14-2012): Hvordan kan du motivere snakkerne dine

Når du har funnet ut hvem som snakker om deg og selskapet og produktene dere har, er det smart å tenke ut måter du kan få snakkerne dine til å dele og vidersende sine (og dine) budskap.

Det aller første du bør tenke på er å gjøre det enkelt for snakkerne dine å videreformidle budskap som som du sender ut til snakkerne dine. Og her snakker vi jo om eksempelvis nyhetsbrev som snakkerne dine har bedt om å få, altså «Markedsføring med tillatelse». Så får å motivere snakkerne dine til å spre ordet ditt, må du først fjerne alle hindringer som gjør det vanskelig å dele og videresende budskapet ditt. Send budskapet ditt i en e-mail, som er den letteste måten å dele på ved at man bare må klikke å «Videresend» og velge de man vil videresende til. Eller send snakkerne en tekst som de lett kan kopiere og lime inn; enten i et dokument eller i en blogg eller på sin egen nettside. Og husk for all del på at du i nyhetsbrevet ditt minner fansen din på å videresende til de av sine venner de mener og tror har nytte av budskapet ditt.

Du må ha det moro. Om du ikke har det moro – og viser det for all verden at du har det moro – klarer du ikke å skape den entusiasmen som skal til for at fansen og snakkerne dine skal ha deg moro med deg og produktene dine heller. Så har du det ikke gøy, gjør du det rett og slett ikke riktig. Kanskje ser nyhetbrevet ditt litt merkelig ut eller at flyvebladet ditt ser dumt ut?

Gjør det verdt å videreformidle. For uansett hvor enkelt og greit du har gjort det for å få snakkerne dine til å videreformidle budskapet ditt, kreves det faktisk en god motivasjon til for å foreta de handlingene du ønsker skal skje, nemlig at snakkerne videresender nyhetsbrevet ditt eller klikker på Liker-knappen på FaceBook. Få snakkerne til å videresende, dele og klikke på Liker-knappen ved å benytte deg av de fundamentale fordelene for fansen innen Munn-til-Munn Markedsføring; muligheten til å virke smart (ved å sende den hjelpsomme tips), tilkoblet (ved at du formidler innside-informasjon, slik jeg fikk tidlig informasjon fra Skagen Festival om artister som kom til neste års/årets festival), eller generøse rabatt-tilbud som de kan dele med sine venner og bekjente.

Likte du innlegget? Del med en venn.





Advertisements

Legg igjen en kommentar »

Ingen kommentarer så langt.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.

%d bloggers like this: