Munn-til-Munn

31.05.12

Ukens tips (22-2012): Hvordan få turister til å snakke om deg

Vi er nå i begynnelsen av sommersesongen, og mange turister vil bevege seg rundt omkring i Norges land. Turister kan være en mektig gruppe av snakkere. De er naturligvis fra andre plasser og steder med sine egne nettverk og venner, familie og kolleger som de snakker med. Derfor kan det å skape WOOOOOW-opplevelser for turister bety snakking om opplevelsen i bøtter og spann når turistene kommer hjem.

gi turistene en grunn til å snakke, og gi dem en grunn akkurat nå. La ikke dine nye fans gå ut av døren din uten å gi den en mulighet til å fortelle vennene sine om deg. Enkle idéer kan være å be dem om å gi deg en eller annen form for tilbakemelding eller en anmeldelse på kvitteringen de får når de betaler. Eller du kan oppmuntre dem til å ta fotos som de kan dele med vennene sine. Og hvorfor tilbyr du deg ikke å ta et gruppefoto av dem?  Du kan også gi dem et postkort som du tilbyr deg å sende for dem – hvorfor la de vente med å fortelle om deg til de kommer hjem når de kan formidle opplevelsen når den fortsatt er friskt i minnet.

Grip muligheten du har til å hjelpe dine nye fans se godt ut overfor vennene sine. Gi dem spesialrabattkuponger som de kan gi til sine venner når de kommer hjem, eller en «hemmelig guide» til ting og tang som de fleste turister ikke er oppmerksomme på og som de bare MÅ se. Når du hjelper turistsnakkerne dine til å hjelpe vennene sine, hjelper du også deg selv ved at du oppnår snakkiser i bøtter og spann.

Dersom du kan få en turist til å abonnere på stoff fra deg, vil du sikre deg en langsiktig Munn-til-Munn-Effekt. Så gi dem en grunn til å abonnere. Lag et enkelt nyhetsbrev som du kan sende til dem en gang pr. måned og som inneholder stoff som føles anvendelig for dem. Som f.eks tips om oppskrifter, fotografering, dykking, skigåing, slalom, eller hva du enn anser deg som ekspert i. Samt en kupong med rabatt nå og da. Det å gi dem en enkel måte å abonnere på stoff fra deg, kan gjøre en engangsopplevelse til et langtidsforhold.

Likte du innlegget? Del med en venn.





Advertisements

Legg igjen en kommentar »

Ingen kommentarer så langt.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.

%d bloggers like this: