Munn-til-Munn

21.06.12

Ukens tips (25-2012): Munn-til-Munn er verdt investeringen

Filed under: Ukens tips — Roy Dahl @ 07:29
Tags: , , , , , ,

Munn-til-Munn er en fantastisk investeringsmulighet. Jo mer du putter inn, jo mer får du tilbake.

1. Du sparer penger

Munn-til-Munn Markedsføring er billig. Selvsagt kan du øse ut penger, men de beste Munn-til-Munn Markedsførere holder seg til det fundamentale. De forbløffer kundene sine med en vidunderlig service, de lager produkter som er verdt å snakke om, de lytter, og de svarer tilbake. Og de er snille. Nettopp på grunn av dette sparer du masse penger på kostbar annonsering (som kompenasjon for å annonsere produkter folk syns er kjedelige), på PR (for å overkomme negativ Munn-til-Munn) og på kundestøtte (gode produkter har behov for mindre kundestøtte, sunne sammenslutninger hjelper kunder til å hjelpe hverandre)
 
2. Det gir deg en solid rente
 
Jo mer Munn-til-Munn-verdig stoff du lager, jo mer får du tilbake. Smarte merker tar det de sparer som følge av punkt 1 og investerer i enda bedre produktutvikling, enda bedre kundeservice og gir enda mer forbløffende kundeopplevelser. Resultatet er en armè av lojale tilhengere som får enda flere grunner til å snakke om deg. Dette skaper en ustoppelig konkurransefordel som for alltid vil bære deg gjennom gode og (ikke minst) dårlige tider.
 
3. Det gjør produktene dine bedre
 
Selskaper som lytter til og engasjerer seg med kundene sine gjennom Munn-til-Munn lager også bedre produkter og kan yte bedre service. Et godt eksempel på dette er Starbucks (som er omtalt noen ganger i denne bloggen). Gjennom å starte opp dialoger med kundene har Starbucks fått massevis av tilbakemeldinger og produktidéer som de ellers aldri ville fått. Gjennom å lete etter anmeldelser (og i tillegg be om det) oppdages det noen felles saker som gir muligheter for forbedringer. Kunder sitter veldig ofte på gode idéer for selskapet de kjøper fra (det er jo tross alt kundene som opplever selskapet og dets produkter på godt og vondt), men bare Munn-til-Munn Markedsførere vet å dra nytte av det.
 
4. Det kan gi deg referanser verdt millioner
 
Om ikke for noe annet, vit at det å være engasjert for å oppnå respekt og anbefalinger fra kunder, kan gi deg virkelig mye penger.
Tiddskriftet Inc hadde for 7. juni i år en historie som er vel verdt å lese. Historien fortelle om hvordan Broadcast Software og hvordan en kunde som alltid ringte dem for å få råd til å løse problemer uavhengig om det var med Broadcast Software’s produkter eller ei, ble forfremmet. Takket være at kunden elsket Broadcast Software’s flotte kundestøtte, kunne vedkommende ved at han ble forfremmet anbefale Broadcast Software i forbindelse med et prosjekt til 4 millinoner dollar. OgBroadcast Software fikk oppdraget.
Reklamer

Legg igjen en kommentar »

Ingen kommentarer så langt.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Blogg på WordPress.com.

%d bloggere like this: