Munn-til-Munn

05.07.12

Ukens tips (27-2012): Hvem er dine beste snakkere?

Du har uendelig mange potensielle snakkere som du kan søke opp og gjøre deg fortjent til omtale fra. Det er bare det at du normalt sett ikke har all verdens tid til å søke opp alle disse, kan du starte med følgende:

  1. Nye kunder
    Førstegangskunder kan virkelig bli mektige omtalere av selskapet ditt. Husk bare på at du kun klarer å gjøre ett førsteinntrykk, så du må gjøre det aller beste ut av det. Så gi disse potensielle snakkerne muligheter til å prøve det beste du har samt gi dem verktøyet til å  fortelle alle venner og bekjente om deg. Er du for eksempel en restaurant, kan dette være muligheten du har til virkelig å gjøre et stort inntrykk. Så sørg for at de får prøvesmake den flotte desserten din som alle skryter av (og gi dem en meny som de kan ta med seg tilbake til kontoret….).
  2.  Gamle,  lojale kunder
    Lojale kunder som du har hatt over lang tid kan være fundamentet i munn-til-munn markedsføringen din. De vet allerede hvor god du er og hvor godt du behandler dem, men de glemmer hvor viktig referansene deres er for deg. Så gi dem inspirasjon til å snakke om deg ved å invitere dem til å bli med i en VIP-gruppe, be dem om forslag og vurderinger i forhold til  forretningsbeslutninger du skal ta, eller rett og slett be dem om å henvise sine venner og bekjente til deg. Så tenk etter – når var siste gang du fortalte en kunde om hvor mye det betyr for butikken din å bli omtalt av henne?
  3. Entusiastiske medarbeidere
    Det er morsomt å jobbe i et firma som det er verdt å snakke om. Mange av dine medarbeidere vil glede seg over å kunne hjelpe firmaet ved å dele med andre hva firmaet står for og hvor dyktige dere er. Så forsikre deg om at dine medarbeidere har tilgang til prøver, produkter som skal prøves ut, rabattkuponger som kan deles ut og alt annet salgsmateriale de kan dele med bekjentskapskretsen sin. Husk bare på å vise takt når du gjør dette. La ikke dine medarbeidere føle seg presset til å snakke om firmaet. Men du må forsikre deg at dine medarbeidere har de rette verktøyet tilgjengelig nå de føler for å omtale firmaet.

 

Likte du innlegget? Del med en venn.





Advertisements

Legg igjen en kommentar »

Ingen kommentarer så langt.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Blogg på WordPress.com.

%d bloggers like this: