Munn-til-Munn

10.08.12

Ukens tips (32-2012): 6 ting du allerede har i bruk som kan gjøres mer bemerkelsesverdig

Det å skape bemerkelsesverdige opplevelser er noe av det beste man kan gjøre for å kreere Munn-til-Munn Markedsføring, og burde være markeedssjefens viktigste oppgave. I stedet for å finne frem til nye veier å nå kunder, er det et godt tips å starte med å se på hva man allerede har for å se om noe kan forbedres.

Her får du noe tips om hva du kan ta en titt på:

  1. Din faktura
    Hva om du fikk folk til å smile når de åpner konvolutten med regninger i? Det kan du klare ved å sende med et morsomt følgebrev eller legger ved noen personlige vitser (om du kjenner mottakeren godt).
  2. Din prising
    Hva produktene dine koster kan ofte være mer bemerkelsesverdig enn produktet i seg selv. Grusomt dyre produkter kan få folk til å snakke, på samme måte som ekstremt rimelige produkter kan. Du kan også selge produktene dine til en flukturende markedspris slik som Brew Exchange i USA gjør det. De har et system på salget sitt av øl slik at jo mer populært et ølprodukt er, jo mer stiger prisen – og motsatt. Lite populære øltyper faller i pris inntil folk begynner å kjøpe det. Da stiger prisen igjen.
    Noen ganger kan det også være vel verdt å gi bort et produkt uten at kunden betaler for det. Slikt skaper Summing.
  3. Dine betingelser
    Dine regler, krav og betingelser kan gjøres mer bemerkelsesverdig. Du kan jo gjøre som Zappos; 365 dagers full returrett uten å stille spørsmål OG hvor Zappos betaler for forsendelseskostnader til deg og når du returnerer. Det er veldig få som benytter seg av denne muligheten, men den blir i alle fall snakket om.
  4. Dine brukermanualer
    Om du noensinne har satt sammen noe fra Ikea vet du hvordan en god manual kan se ut som. Enkel, lett å forstå, og (noen ganger) litt komisk. Et annet – og veldig godt – eksempel er flyselskapet Virgin America’s sikkerhetsvideo. Denne videoen er sett av over 660.00 ganger.  Hvorfor har ikke alle flyselskap en slik video, tro… Har du en brukermanual som det er verdt å snakke om? Tenk kreativt i forhold til dine brukermanualer. Er det noen måter du kan gjøre de enklere og (kanskje) litt komiske?
  5. Din produktinnpakning
    Produktinnpakninger er en fantastisk måte å skape Munn-til- Munn Markedsføring på. Verden er full av designere som er flinke til å lage snakkeverdige innpakninger. Og på internett finner du også gratis designprogrammer som tar seg av slikt. Et Google-søk bringer frem 107 millioner resultater, så det er bare å starte. Du kan jo f.eks starte med plastposen du legger varene i som kunden har kjøpt. En flott bærepose med et godt merke kan være nok til å få folk til å snakke om deg. Du kan også personifisere hver enkelt innpakning ved å legge ved et kort med en håndskrevet hilsen fra deg. Svært få (om noen?) i Norge har tatt i bruk denne muligheten til å være bemerkelsesverdig. Blir du den første? Eller hva om du legger ved en gratis gave i innpakningen? Mulighetene er mange.
  6. Ditt visittkort
    Noen vil si at visittkort er gammeldags og man nå «bytter» visittkort ved å holde to mobiltelefoner mot hverandre. Men – de gamle visittkort er fortsatt i godt bruk, og her ligger det en virkelig god mulighet til å stå frem fra den store mengden. Det fremkommerer rundt 92 millioner resultater ved å foreta et Googlesøk på gratis visittkortdesign . Så ta en sjekk på visittkortet ditt, og mens du sjekker det, kan du jo samtidig sjekke brevhodet ditt, e-mail signaturen din, resepsjonsområdet ditt og ikke minst hvordan dere besvarer telefonen.
Reklamer

Legg igjen en kommentar »

Ingen kommentarer så langt.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Blogg på WordPress.com.

%d bloggere like this: