Munn-til-Munn

13.09.12

Ukens tips (37-2012): Hva elsker tilhengerne dine å snakke om

Filed under: Summ,Ukens tips — Roy Dahl @ 12:19
Tags: , , ,

I 2010 skrev jeg om Den første hvitveisen og om hvordan den første i ungegjengen som fant hvitveis i Bøkeskogen løp rundt og fortalte resten av gjengen om den årvisse sensasjonen. Resultatet var som kjent at hele gjengen løp opp i Bøkeskogen og plukket hvitveis.

Det å gi folk en anledning, grunn og mulighet til å snakke er (dvs. burde være) enhver markedsførers jobb. Det er i alle fall kjernejobben til alle Munn-til-Munn Markedsførere!

Hvor mange muligheter som finnes til  å  få folk til å snakke er uvisst, men her skal du få noen:

Stoff de normalt ikke har tilgang til

Tilhengerne dine blir inspirert til å snakke når de føler at de vet noe som er unikt. Som den første hvitveisen. Eller om de vet om noe som er eksklusivt, unikt eller sjeldent som kan deles med en venn eller kollega.

Seg selv og hvor flinke de er

En god måte å få folk til å snakke på er å hjelpe dem til å kunne snakke om seg selv. Selv påvirket jeg Skagen Festival til å engasjere et norsk folk-rock band. Gjett om jeg snakket mye om det?!?! Et tips i forhold til dette finner du i blogginnlegget Vis frem tilhengernes bidrag om  hvordan tilhengerne føler større tilhørighet til selskapet (og dermed vil snakke mer) når de får synliggjort hva de har bidratt med for selskapet.

Det unormale enorme, fremmede og ukjente – eller ved å tøye grenser…

Om noe er verdt å gjøre, er det verdt å gjøre overnaturlig. Eller merkelig. Eller uhyggelig. Eller skummelt. Eller på kanten. Eller ved å tøye grenser. Så om du kommer over noen som Twitter om at de har gått tom for sjokolade til barneselskapet – lever en hel pall på døren til vedkommende. Leverer du et par sjokolade er det en hyggelig gest, men leverer du 1.000 sjokolader så har alle fått noe å snakke om.

Likte du innlegget? Del med en venn.





Advertisements

Legg igjen en kommentar »

Ingen kommentarer så langt.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Blogg på WordPress.com.

%d bloggers like this: