Munn-til-Munn

11.10.12

Ukens tips (41-2012): De 5 beste konseptene innen Munn-til-Munn Markedsføring

Filed under: Ukategorisert — Roy Dahl @ 08:00
Tags: , , ,

Munn-til-Munn Markedsføring fører til en gjennomgripende forandring i alle selskaper som anvender seg av dette. Når man avsetter tid til å gjøre seg fortjent til kundenes respekt og anbefalinger, blir markedsføringen langt mer effektiv. Kundene blir lykkeligere  og du tjener, i de aller fleste tilfeller, mer penger. Om du akkurat har startet (eller er i startgropen) får du her de fem beste idéene bak Munn-til-Munn Markedsføring.

  1. Vær interessant eller bli usynlig
    Ingen gidder å snakke om middelmådige produkter solgt av kjedelige selskaper med en kundeservice som i beste fall ligger midt på treet. Om strategien din går ut på å være «bra nok», bør du øyeblikkelig skifte strategi. Lag – eller gjør – noe fantastisk. Så tøyer du det litt slik at det ligger litt på kanten, farger det lilla (eller i en annen bemerkelsesverdig farge), gjør det humoristisk eller morsomt. Bli bemerkelsesverdig. Vær fantastisk. Bli verdt å snakke om.
  2. Annonsering er prisen for å være kjedelig
    Om du ikke klarer å være interessant, er det ingen som gidder å snakke om deg. I stedet må du betale aviser, lokale radiostasjoner (eller riksdekkende), web-sider og TV-show for å bli omtalt. Selvsagt er det store merker som gjør dette, men det blir mer og mer kostbart. Og det blir vanskeligere og vanskeligere å stikke seg frem fra mengden. Og så er det faktisk ikke noe særlig morsomt.
  3. Ordne opp i problemer er den mektigste markedsføringen du kan gjøre
    En sint kunde vil fortelle mellom fem og ti mennesker om sine dårlige erfaringer med deg. Men en kunde som engang var sint, men som du ordnet opp i problemet for, vil snakke med femten mennesker om deg, og om hvor fantastisk du var som reddet dagen hans. Det å fikse et problem for en kunde kanaliserer dobbelt så mye Munn-til-Munn i forhold til en som er fornøyd med en gang. Det er ganske idiotisk at det meste av kundeservice rundt om er så dårlig at når folk blir behandlet på en verdig og grei måte og får ordnet opp i problemene, springer de rundt og forteller alle om det. Dette utgjør en stor mulighet for deg.
  4. Markedsføring er hva du gjør – ikke hva du sier
    Du er ikke det annonsene dine, pressemeldingene dine eller merke-pay-off’en sier du er. Du er og blir det som folk sier om deg. Du er summen av hva folk sier og føler og mener om deg. Du er brukeropplevelsen til kundene dine.
  5. Et øre spart er et brent øre 
    Det som kan se godt ut på et regnearke gjør seg ofte svært dårlig i virkelighetens verden og blir en Munn-til-Munn Ulykke.
    Ta for eksempel en lav-kost kundeservice. Mange selskaper prøver å spare ei krone eller to på dette. Og hva blir resultatet? Elendig kundeservice og dårlig, negativ Summming. Så husk på å legge inn faktoren Munn-til-Munn og husk at intet regneark i verden kan fortelle deg når du er en dust.

Likte du innlegget? Del med en venn.





Advertisements

Legg igjen en kommentar »

Ingen kommentarer så langt.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Blogg på WordPress.com.

%d bloggers like this: