Munn-til-Munn

26.10.12

Ukens tips (43-2012): Gjør dine medarbeidere til predikanter

En av dine mest viktige kanaler for å skape Munn-til-Munn er dine medarbeidere. Det å få medarbeiderne dine til å føle seg stolte over firmaet de jobber i er med  på å få de til å snakke om firmaet – når det er noe spesielt å kunne fortelle. Det å være en kilde til kunnskap er alltid høyt verdsatt i en hvilken som helst gruppe, og fører til at den som har kunnskap øker sin status innen gruppen.

Den amerikanske cafékjeden Starbucks har forstått dette, og de utdanner nå baristane sine (Barista = Den som tilbereder kaffedrikk) slik at de øker sin stolthet over å servere kaffe til sine gjester.

Starbucks’styreleder Howard Schultz skrev i boken sin «Onward»: «Medarbeiderne er de virkelige ambassadørene for vært merke, de virkelige selgerne av romantikk og teater, og  er som sådan den primære katalysator for å gjøre det hyggelig for kundene.» Gi dem en grunn til å tro på jobben sin og at de er en viktig del av en større misjon, og de vil på sin side  personlig heve hver kundes opplevelse av Starbucks, hevder han videre. Og det å få medarbeiderne til å se at de er en del av firmaet som skal jobbe for å utfylle firmaets visjon og at det er denne visjonen som de skal være predikanter og misjonere for.

«Selgerens suksess er avhengig av hennes evne til å fortelle en historie. Det man ser, hører og lukter eller gjør når de kommer inn i et rom vil være rettledende for ens følelser og man bli forledet til å feire det selgeren har å tilby», skriver Schultz.

Og Starbucks selger Starbucks merke til medarbeiderne sine, og får medarbeiderne til å tro på dette ved at de gjennom egne opplevelser bl.a. ser og erfarer hvordan kaffebønnene blir behandlet. Bare ved hjelp av hva de ser og hører om kaffebønnene gjør dem kunnskapsrike omkring dette med kaffe, og de vil vende tilbake til sitt daglige arbeide struttende av stolthet over alt hva de har lært. Det får også kundene høre om og de igjen blir mer kunnskapsrike og går deretter rundt som Starbuckspredikanter i sine nærmiljøer.

Det siste Stabucksfolket ser på veien ut av «The Leadership Lab» er en vegg hvor det står noen ganske få ord under Starbucksmerket: «En person. En kaffekopp. Ett nabo-område av gangen.»

Dette innlegget er basert på en artikkel i Fast Company: "Inside Starbucks $35 mill Mission to Make Brand Evangelists Of Its Front Line Workers"

Likte du innlegget? Del med en venn.





Advertisements

Legg igjen en kommentar »

Ingen kommentarer så langt.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Blogg på WordPress.com.

%d bloggers like this: