Munn-til-Munn

02.11.12

Ukens tips (44-2012): Sørg for at lokketilbudene varer i hele lokketilbudsperioden

En ny butikk åpner. Folks vaner skal endres mot å besøke din butikk fremfor konkurrentenes butikker. Her må det trås skikkelig til, og lokketilbud må etableres. Tilbud med priser helt i bunnen. Kundene strømmer til i overmål. Du får langt flere kunder inn den første dagen enn du kunne drømme om. Du har annonsert at lokketilbudene gjelder i tre dager, men allerede den første dagen er det mange av tilbudene som er revet vekk og du er tom for enkelte varer. Hva gjør du? Og hva har du fortalt dine butikkselgere at de skal fortelle kundene dersom en slik situasjon oppstår.

Du bekler her en vinn/vinn/vinn situasjon som ende i nettopp det, eller som kan ende i en tap/tap/tap situasjon. Og du sitter i førersetet. For både du og dine leverandører ønsker å selge – mest mulig. Og du har kunder som ønsker å kjøpe. Vinn/vinn/vinn. At man går tom for en vare (eller fem) når åpningsdagen går mot slutten, aksepteres av de aller aller fleste. At man ikke har lokkevarene resten av lokketilbudsperioden aksepteres derimot ikke av de aller aller fleste. Et enkelt system er å ha en avtale med leverandørene dine om at du, når åpningsdagen går mot slutten, teller opp hvor mye det er gått av vare x, y, z og bestiller et tilsvarende antall som leveres dagen etter – på morgenen. Dette gjelder for alle varer som har vist seg å være så populære at de røk ut på åpningsdagen. Trykket i butikken er normalt noe lettere i de neste dagene, slik at du bør være sikret i lokketilbudsperioden om du bestiller et tilsvarende antall som røk ut oppstartsdagen. En annen ting er at det er bedre for leverandørene dine å ha varer stablet opp i butikken din fremfor på sitt eget lager. Så i de aller fleste tilfeller vil du nok også få en avtale om retur av lokkevarer som ikke er solgt i lokketilbudsperioden. VINN/VINN/VINN. Alle er fornøyde: Kunden som får kjøpt det hun ville. Leverandøren får solgt mer. Og du får solgt mer. Attpå til får du fornøyde kunder, noe som øker mulighetene for å få suksess gjennom at du klarer å etablere nye vaner hos din målgruppe slik at gruppen handler hos deg i stedet for hos dine konkurrenter. Så be dine butikkselgere å beklage at dere har gått tomme for lokketilbudet kunden spør etter i dag, men at lokketilbudsvaren vil være på plass igjen i morgen. Det blir akseptert! Og du får besøk av kunden i morgen også, noe som ytterligere er med på å endre kundens vaner. Enda bedre; Kunden vil fortelle om dette til alle vennene sine. Om hvor godt hun ble tatt hånd om av din butikkselger, og at hun faktisk fikk kjøpt lokkevaren dagen etter (sammen med noen flere varer hun ikke handlet dagen før) Og hei – omsetningen din øket!

Hva skjer om du ikke har noen backup på lokkevarer som selges ut på åpningsdagen? Betjeningen din må da svare at det var fullt kaos på åpningsdagen og at varen ble utsolgt. Kunden sier: «Ja, det er greit, men har dere ikke bestilt mer for levering i dag?»
Betjening: «Nei, det er nok ikke så enkelt», hvoretter betjeningsdamen svinser videre og etterlater en skuffet kunde – som i verste fall forlater butikken uten å ha lagt igjen en krone, og som på toppen av det hele vil fortelle alle vennene sine om denne dårlige opplevelesen i en ny butikk. Resultatet ble dermed at kunden ikke fikk kjøpt det hun ville kjøpe (og ikke noe annet heller der hun forlot butikke i ren skjær skuffelse!). Du mistet omsetning og fikk en misfornøyd potensiell kunde! Leverandøren din mistet salg og omsetning. TAP/TAP/TAP.

Hva velger du?

Fornøyde kunder og VINN/VINN/VINN?

Eller misfornøyde kunder og TAP/TAP/TAP?

Dette blogginnlegget er basert på erfaringer fra åpningen av COOP Extra i en by syd for Oslo. Og historien med flere blemmer fortsetter neste uke. Følg med, Følg med.

Likte du innlegget? Del med en venn.





Advertisements

Legg igjen en kommentar »

Ingen kommentarer så langt.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Blogg på WordPress.com.

%d bloggers like this: