Munn-til-Munn

30.11.12

Ukens tips (48-2012): 5 metoder for å skape Munn-til-Munn for kjedelige produkter eller tjenester

Tidligere har jeg skrevet om at det bare er kjedelige produkter og tjenester som har behov for annonsering i lokalavisen eller i riksmedia. Likevel er det bare å innrømme at ikke alle produkter eller tjenester er like morsomme, fantastiske eller har et design det går gjetord om. Når var for eksempel sist gang du skrøt hemningsløst av bilforsikringen din? Eller om hvor god bankforbindelse du har?? Eller om hvor god pølse du kjøpte i pølsebua i går???

Så i havet av de mange kjedelige produkter, hva i all verden skal markedssjefen gjøre? Hva kreves det for å få igang samtaler og summing om de aller gråeste produkter?

Nå får du 5 eksempler på hvordan noen firmaer har klart å skape summing rundt sitt produkt eller tjeneste. Forhåpentligvis kan disse eksemplene inspirere deg til å gjøre noe tilsvarende for ditt kjedelige produkt/tjeneste (dersom  det er kjedelig da):

  1.  Dyrk frem tilhengere (også kalt Fans). Ikke kunder
    Hamburgere er og blir kaker laget av kjøttdeig med en eller annen form for tilsetning av krydder og hva det måtte være. Og har du noensinne støtt på en hamburgerkiosk som ikke sier at deres hamburger er den beste i by’n? Så hvordan kan en liten hamburgerkjede stå frem og bli lagt merke til?
    In-N-Out Burger – en kjede i California –  har klart å markedsføre seg uten å kaste bort dyre annonsedollar. I stedet fokuserer kjeden på å dyrke tilhengerne sine på en slik måte at de forteller vennene sine om det. En vellykket aktivitet som de har gjennomført er at de delte ut merkede klistremerker som folk klistret på bilene sine (som regle på støtfangeren – en amerikansk skikk) som et slags veddeløpslotteri. I løpet av flere måneder delte In-N-Out Burger ut klistremerker som de ba folk om å klebe på støtfangeren sin. De som oppdaget et klistremerke på en støfanger ble bedt om å sende inn registreringsnummeret på bilen klkistremerket var klebet på. Og som premie ble de med i en trekning slik at både de som hadde fått sitt registreringsnummer sendt inn og folk som hadde oppdaget stickeren på en støtfanger ble med i trekningen. Dette skapte nye kunder til kjeden samtidig som det skapte lojalitet blant tilhengerne.
    Så  bygg en tilhengerbase, og ikke en kundebase. Kunder kommer og går. Tilhengerne dine henger rundt deg og overbeviser andre om å bli med i «Fan-klubben».Gi fansen din inside-informasjon og sørg for å behandle dem godt.
  2. Overrask og Forbaus
    Når var sist gang du brukte blenderen din? Var det for å lage smoothies eller for å lage margaritas? Og – enda mer viktig – når var det du sist gang brukte ordet «blender» blant venner og bekjente?
    Blendtec – en produsent av blendere – laget noen internetfilmer som demonstrerte kraften i en blender. Interessant? OK – ikke det? Men….ved å gjøre narr av det vanlige formatet for reklamevideoer skapte firmaet en interesse rundt sine produkter som fikk det til å summe blant folk. Blendtec la meget uvanlige produkter opp i beholderen og spurte: «Vil det blande seg?» Og hva var det som ble lagt i beholderen? Jo ganske uvanlige produkter som en baseball, en tullete kitt-klump, og …..en iPhone.
    Selvsagt har du neppe noensinne behov for å pulverisere en baseball, men det er heller ikke poenget. Poenget er at slike filmer skaper en sjokkverdi hos seerne som gjør at de forteller andre om det. Og det hele er så unaturlig at folk bare venter på neste videosnutt.
    Så vektlegg produktets egenskaper ved å legge til litt drama og begeistring. Fokuser ikke på hva produktet gjør, men hva det kan gjøre.
  3. Gjør narr av det ordinære
    Barberblader har én – og kun én – funksjon. Ikke sant? Et barberblad skal fjerne uønsket hår. Og det er det hele.
    Men Dollar Shave Club gjorde noe helt spesielt. Grunnleggeren, som ikke hadde særlig mye penger, laget en YouTube video hvor han selv satt på en gaffeltruck rundt på lageret og hadde det moro med menns behov for alle de unødvendige  dippeduttene som de forskjellige produsenter av barberblader hadde promotert gjennom mange år. Og han spør: «Er barberbladene våre gode? Ja – de er j…la gode» Her kan du se videoen. Og her kan du se en video laget av et engelsk firma som ble inspirert.
    Så om ditt produkt er kjedelig og trist og grått og… , skap litt moro ut av denne realiteten.
  4. Løs problemer
    I USA brukes det mer enn 1 milliard dollar på luftforfriskere.  Hvordan kan en produsent klarer å gjøre vei i vellinga blant alle sine hyllekamerater i den amerikanske dagligvarehandel?
    Procter&Gamble med alle sine dollarmilliarder laget en TV-kampanje  for luftrenseren Febreewze hvor de tok frivillige fra gaten og lot dem få bind for øynene. Så ble den ene frivillige etter den andre ledsaget inn i illeluktende lokaler slik som et kjøkken med rå fisk og ødelagt mat. Deltakerne ble så bedt om å puste dypt inn, og deretter spurt hva de luktet. Ord som syrin, sitron og nyvasket tøy ble nevnt. Prøveklutene ble deretter bedt om å fjerne bindet foran øynene og på videoen ser man forbauselsen og sjokket de får når de ser rommet og omgivelsene de er satt inn i.
    Slike reklamefilmer fremkaller indre respons i oss, selv før prøveklutene fjerner bindet. Seerne kryper instinktivt sammen når de først får se det ekstraordinære møkkete kjøkken. Og når Febreze da føres inn i bildet som den eneste løsning på problemet som seerne håper aldri vil oppstå i sitt eget hjem, skaper merket et overbevisende inntrykk.
    Så – demonstrer  hvordan produktet ditt kan løse problemer i overdramatiserte omgivelser. Grav deg ned og se hvilke problemer produktet løser for forbrukerne dine, og være kreativ og øverdramatiser problemet. Film  og vis på YouTube (for du behøver virkelig ikke å kjøre en TV-reklame på det – hvor folk allikevel koker kaffe eller tar et toilettbesøk).
  5. Trykk på knappen for SKANDALØS
    Hva skal et firma gjøre som har et merkenavn som de har grodd ut av og som dermed er gått ut på dato? Firmaet GotVmail hadde tusenvis av kunder. Men med et navn som var vanskelig å uttale og trøblete å skrive og som dessuten holdt på et produkt med begrensede egenskaper, var det på tide for firmaet å skifte navn. Og noen ganger krever drastiske forandringer noen skandaløse aktiviteter. GotVmail endret navnet sitt til Grasshopper. Utfordringen var nå hvordan de skulle få kommunisert sitt nye navn ut til massene. Løsningen var å sende ut 25.000 gresshopper dekket med sjokolade til 5.000 av de mest innflytelsesrike mennesker i Nord-Amerika, heriblant politikere, advokater, forretningsledere, bloggere og andre berømtheter. Og det var ordentlige gresshopper dekket med sjokolade som ble sendt ut. Innpakningen var veldig uklar slik at det skulle være vanskelig å gjette på innholdet. Uklarheten og det mysteriøse rundt gaven var nok til å få mottakerne til å gå online og se en inspirerende video som de laget om makten i et entreprenørskap. Den ser du under her:

Og husk nå på at eksemplene over som lager støy og skaper oppmerksomhet ikke bare er for firmaer med stoooore budsjetter. Har ditt firma den guts som kreves for å lage vei i vellinga?

Likte du innlegget? Del med en venn.





Advertisements

Legg igjen en kommentar »

Ingen kommentarer så langt.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.

%d bloggers like this: