Munn-til-Munn

12.04.13

Ukens tips (15-2013): Hjelp medarbeiderne dine med å starte med Munn-til-Munn Markedsføring

Filed under: Betraktninger,Ukens tips — Roy Dahl @ 08:07
Tags: , , ,

Medarbeidere er ofte noe man glemmer når man tenker markedsføring. Enda det heter at «Det du ikke får markedsført internt, får du heller ikke markedsført eksternt.» Medarbeidere er ofte bare noe man har. Folk som kommer på jobb og gjør sin daglige dont. Mange er ikke engang verdsatt for den innsatsen de gjør for selskapet. Og helt uten at ledelsen tenker på at medarbeiderne ofte er den beste markedsføringskanalen  man kan ha – dersom medarbeiderne går hjem fra jobb med stolthet i et hjerte som banker for selskapet.

Her får du tre tips om hvordan du kan få hjertet til medarbeiderne dine til å banke for selskapet ditt.

Tips nr. 1: La de ta sine egne beslutninger

Den store forskjellen mellom selskaper som summer rundt og som har medarbeidere som virkelig legger ned sjelen sin i selskapet  og de som bare gjør jobben sin er tillit. Og det er de selskapene som lar medarbeiderne sine selv gjøre det beste ut av hver enkelt situasjon som oppnår at medarbeiderne føler de har tillit blant ledelsen. Og dette med tillit er grunnstenen. Det at man slipper å spørre en fra ledelsen om den aller minste ting (eller om en større ting!)

Tips nr. 2: La de innta scenen

Alle har sine hobbyer eller noe annet som man liker å snakke om. Det gjelder også dine medarbeidere. Så hvorfor ikke gi dem en arena hvor de kan snakke om hobbyene sine eller annet som de elsker å snakke om og skryte av, og kanskje til og med øke Munn-til-Munn snakkingen samtidig. Selskapet Urban Outfitters oppmuntrer sine medarbeideres «side-prosjekter» ved å slippe dem til på selskapets blogg-sider. Noen ganger plukker de opp medarbeidernes idéer om nye produkter og selger dem i lokale butikker. Så tenk etter: Hvor mye mer vil medarbeiderne dine snakke om selskapets produkter om du slipper dem til med hva de gjør og tenker?

Tips nr. 3: La de få lære kundene noe

verksted_01Medarbeiderne dine kan etter all sannsynlighet mye om selskapets produkter. Og faktisk er det vel slik at noen av dem til og med kan anses for å være eksperter. Slik kunnskap er ikke bare god for å kunne selge produkter. Slik kunnskap er også bra for å kunne frembringe tilhengere og fans av selskapet. Og om du lurer på hvordan slikt kan skje? Vel, la medarbeiderne dine få lov til å lære kundene noe. Kanskje du kan invitere til et kundetreff hvor medarbeiderne dine kan lære kundene om forskjellige øl-typer (om du driver en pub), hvordan man kan skifte hovedlyspæren på bilen (om du driver et bilverksted) eller hvordan du kan tappe på et punkt på hånden din for å føle deg bedre (om du driver med tankefeltterapi). Medarbeiderne dine får vist sin ekspertise og bygger tillit og respekt i forhold til kundene – og selskapets fans (som mange av kundene vil bli etter et slikt treff)  kan gå hjem fra kundemøtet med gode idéer som kan deles.

 

Likte du innlegget? Del med en venn.





Advertisements

Legg igjen en kommentar »

Ingen kommentarer så langt.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Blogg på WordPress.com.

%d bloggers like this: