Munn-til-Munn

16.05.13

Ukens tips (20-2013): Hvordan butikkvinduet ditt kan bli til en snakkis

Mange butikkeiere lurer svært på hvordan de skal trekke folk inn i butikkene sine. Spesielt gjelder vel dette i byer med store butikksentra. Sentrumsbutikker har stort sett utstillingsvinduer som vender ut mot et fortau som folk spaserer på. Få av utstillingsvinduene gjør at folk stopper opp. Og dermed er utstillingsvinduet en del av den går hverdag, og folk passerer forbi både utstillingsvinduet og butikken. Hvorfor ikke gjøre om utstillingsvinduet slik at folk faktisk stopper opp, kikker og kan hende til og med går inn? Og kan hende du til og med kan få utstillingsvinduet ditt til å bli en snakkis på by’n?

  1. Utstillingsplakaten som deles
    Ta en titt på denne video i denne artiklen fra AdAge:
    Da vil du kan hende få en ide om hvordan du selv kan gjøre det. Koster litt? Utvilsomt. Men du vil garantert få mye mer igjen for den enn du får for 5 (eller 10, eller 15) annonser i din lokalavis. Du vil se en utstillingstavle dekket av post-it lapper. Etterhvert som lappene blir fjernet av forbipasserende, avdekkes et nytt budskap. En herlig idé hvor folk fikk noe de kunne dele med andre som fikk folk til å komme tilbake for å se mer og mer av hva som skjulte seg bak alle lappene. Så stjel idéen. Sett opp  noe som er lett å grafse med seg og som kan deles med en venn som en front på butikken din
  2. Fotoboksen
    La oss si at du er Beatles-fan. Mange er det fortsatt. Du reiser til Liverpool, og når du er på vei ut av flyplassen ser du en statue av John Lennon. Hva gjør du? Som de aller fleste Beatles-fan går du sikkert bort til statuen og lar en av de andre i følget ta bildet av deg ved siden av John Lennon. Eller du skal på en musikal i London og blir avfotografert ved siden av plakaten for musikalen du skal se på. Greia er: Du har noe i butikken din som folk vil synes er morsomt eller interessant å ta bilde av. Sett det utenfor butikken din, og når folk stiller seg opp og blir avfotografert, gå ut og oppmuntre dem til å legge det ut i de sosiale media, gjerne med en hashtag til butikken. Og hvem vet – kan hende du en dag vil oppleve en vegg slik som denne.
  3. ButikkFrontStuntet
    Hva i all verden har jeg i butikken min som kan tiltrekke seg oppmerksomhet i utstillingsvinduet, tenker du. Vel -dersom en rørlegger kan få til noe som virkelig tiltrekker seg oppmerksomheten med noe så kjedelig som et toilett, burde du kunne få til noe også. Austin’s Radiant Plumbing har et ganske så litet utstillingsvindu. Likevel får han det til, toilett
    Og hva gjør han? Jo han tar ofte utgangspunkt i et aktuelt tema og kler opp produktet sitt (toilettet) med figurer og tekster på vinduet. Det at han også varierer sin utstilling av toilettet gjør at folk vender tilbake, fotograferer og legger det ut på sosiale medier. Så selv om du er av den oppfatning at du bare har kjedelige produkter, så kan du få til mye ved å bruke litt humor kombinert med et aktuelt tema. I morgen er det 17. mai. Tenk det malingbokser stablet opp ikledd kjoler og dresser. Et trillebår med………..?????? La fantasien sprudle og bruk idéene. Så vil du nok etterhvert oppleve å se bilder av utstillingen din på sosiale medier, noe som er den flotteste reklame du kan få – uten at det koster deg noe. Og – ikke minst – folk vil jo snakke om både butikken din og utstillingen din.

Lykke til med utstillingsvinduet ditt. La kreativiteten blomstre.

Munn-til-Munn gratulerer deg med nasjonaldagen vår i morgen.

Likte du innlegget? Del med en venn.





Advertisements

1 kommentar »

  1. I was suggested this blog by way of my cousin. I’m now not positive whether or not this publish is written by
    way of him as nobody else understand such detailed approximately my difficulty.
    You’re wonderful! Thanks!

    Kommentar av felgendoktor-stuttgart.de — 11.09.14 @ 10:13 | Svar


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Blogg på WordPress.com.

%d bloggers like this: