Munn-til-Munn

23.05.13

Ukens tips (21-2013): Hvordan bli en snakkis uten at det koster fletta

Noe av det genuine med Munn-til-Munn Markedsføring er at det ikke koster all verden å gjøre gode nok inntrykk til å starte samtaler. Alle – uansett stort eller lite budsjett – kan klare det. Og det selv om du selger «kjedelige produkter», selv om du er i en sterkt konkurranseutsatt industri, ja selv om du selger rådyre varer.

Slik kan du gjøre det:White_House-Charity_Bar

  1. Vis godvilje
    Puber, barer og restauranter betaler ofte i dyre dommer for å tiltrekke seg oppmerksomhet – og flere kunder. Det kan være at de betaler for å få spesielle gjester til å komme (noe som svært ofte vil tiltrekke seg mange gjester som gjerne vil se, hilse på, bli sett i nærheten av (osv) den berømte gjesten). Eller de igangsetter spesielle arrangementer. Eller de har «Happy Hours» med alkoholholdig drikke til nedsatt pris.
    For å bli en snakkis på byen kan du, i stedet for å følge de kostnadskrevende eksemplene over, donere et visst beløp av hver drink, eller hver øl, til et godt formål. Et formål som du selvsagt bekjentgjør i baren  på ditt serveringssted. Du kan f.eks ha månedens donasjon til Frelsesarméen, Røde Kors, orkanofrene i Oklahoma e.l. Eller du kan gjøre som The White House Charity Pub (legg merke til navnet) i Austin, USA hvor kunden selv kan velge hva donasjonen skal gå til ved at han får en polett som han legger i en kasse som bærer navnet til det formål han ønsker å støtte.
    Selv om du ikke kan gi hele fortjenesten din til veldedighet, vil du i alle fall klare å sette i gang drøssevis av samtaler (og ikke minst Goodwill) ved å knytte sammen kundene dine til saker de virkelig bryr seg om.
  2. Legg til et overaskelseselement
    Du kan gjøre hverdagsstoff oppsiktsvekkende uten å bruke store penger på det.
    Et bibiliotek  fikk mange til å snakke om dem ved bare å bruke grått papir. Grått innpakningspapir er vel noe av det rimeligste man kan få tak i. Og bibilioteket pakket inn noen øker og oppmuntret folk til å ta en Blind Date med ei bok, som da selvsagt var pakket inn i grått papir slik at man ikke kunne se tittelen på noen av bøkene. Dette gjorde det spennende å låne bøker og folk begynte å prate om det, noe som førte til øket utlån av bøker.
    Hva kan du gjøre for å få til noe som virker fasinerende på kundene dine?
  3. Ta den tiden til bruk for å bygge relasjoner
    Relasjoner er på en måte bensinen som sørger for firmaets suksess. Så start med en gang med å bygge gode relasjoner, ikke bare til kundene dine, men også til dine leverandører, dine medarbeidere OG dine konkurrenter. I Larvik har utelivsbransjen en egen «gå-ut-dag» (bransjetreff) hvor de møtes over en øl eller et glass vin og prater sammen. På den måten bygger de gode relasjoner i forhold til hverandre og hjelper hverandre når behovet oppstår.
    For å starte å bygge relasjoner, bør du være lydhør og oppfordre til ærlige tilbakemeldinger i forhold til hvordan kundene dine oppfatter firmaet. Så du bør lære deg til å lytte mer enn du snakker. Du bør også være tilnærmet ekspert på ditt område, men samtidig må du være dønn ærlig om du får et spørsmål du ikke vet svaret på. Sist – og ikke minst: Gi mer enn du tar. Da er du alltid sikret å få mye tilbake.

Likte du innlegget? Del med en venn.





Advertisements

Legg igjen en kommentar »

Ingen kommentarer så langt.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Blogg på WordPress.com.

%d bloggers like this: