Munn-til-Munn

26.06.13

Ukens tips (26-2013): 3 rimelige måter å få kjendiser til å snakke om deg

Filed under: Summ,Ukens tips — Roy Dahl @ 11:18
Tags: , , , , ,

Tror du at du har et budsjett som er for litet til å få kjendiser og folk med innflytelse til å snakke om produktene dine? Vel – en god nyhet er at du ikke behøver å undertegne dure kontrakter eller gå gjennom agentene til kjendisene. For å starte samtaler og for å nå frem til de som elsker og følger disse folkene, trenger du  bare å være litt kreativ.

Vær en hund etter nyheter

Du vet aldri når en hendelse eller en sensasjonshistorie kan få en betydning for firmaet ditt. Et godt råd er å være oppdatert og finne måter å være med på nyheter som folk allerede snakker om – både lokalt og globalt. Et eksempel på dette er da Lindsy Lohan skyldte hauger av dollars til de amerikanske skattemyndighetene og til advokatene sine for ett års tid siden. Da var det et smart selskap som driver med pengeinnsamling så en mulighet. Selskapet fortalte tabloidavisene at de kunne hjelpe Lindsay Lohan å betale regningene sine om ved å kjøpe de gamle designerveskene hennes. Og selv om hun ikke tok tilbudet fra selskapet, spredde nyheten seg, og selskapet fikk mange nye tråder til nye kunder.

Gi dem en burritoBurrito

Noen ganger er det å få gode omtaler fra folk som snakker mye så enkelt som å vise disse folkene litt velvilje. En fast-food kjede skapte Munn-til-Munn fra berømte idrettsstjerner ved å sende dem et personlig postkort med tilbud om gratis burrito resten av livet. Mange av stjernene skrev på Twitter om  sin takknemlighet, og en av dem skrev til og med at det var  hans live lykkeligste øyeblikk. Det er en flott uttalelse å få uten at det kostet all verdens. Og tenk deg bare hvilken effekt det har for fast-food kjeden å bli besøkt av disse stjernene fra tid til annen. DET gir masse lokalt Munn-til-Munn blant kjedens kunder – som igjen vil skape nye kunder.

Få dem til å føle seg viktige

Alle liker å føle seg verdsatt. Folk som snakker mye er akkurat likedan. Her er én måte man kan få folk til å føle seg spesielle på. American Airlines gir folk med høy score på Klout, en rating som måler folks innflytelse, noe å snakke om ved å tilby eksklusive goder som f.eks tilgang til flyselskapets VIP-lounge på flyplasser. Og de er ikke de eneste som gjør noe slikt. Både Nike, Microsoft og Disney tilbyr Klout-stjernene sine noen gode fordeler. Dette gjør jo at stjernene blir sett i (eller med) fasilitetene til disse selskapene, noe som igjen skaper Munn-til-Munn blant publikum. Klout fungerer også i Norge, men det er nok veldig usikkert hvor mange nordmenn som er registrert her. Derfor må du lese dette KUN som et eksempel på hvordan man kan identifisere kjendiser, eller andre folk med innflytelse. Uansett hvordan du identifiserer kjendisene dine. Husk at gjennom å få dem til å anbefale firmaet ditt kan skape en masse snakking.

Likte du innlegget? Del med en venn.





Reklamer

Legg igjen en kommentar »

Ingen kommentarer så langt.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Blogg på WordPress.com.

%d bloggere like this: