Munn-til-Munn

09.07.13

Ukens tips (27-2013): Tre tips til lokale virksomheter

Filed under: Skap et fellesskap,Ukens tips — Roy Dahl @ 20:01
Tags: , ,

Lokale virksomheter har en stor mulighet til å benytte seg av lokal stolthet og kreere en lidenskapelig Munn-til-Munn effekt. Virksomheter som gjør dette på den riktige måten, blir lett lokalsamfunnets ikoner; virksomheter som folk tenker på når de snakker om det som gjør byen eller stedet unik.

Bli byens oppslagstavle

I en Texas-by er det en virksomhet som har gjort de oransje lastebilene sine til lokale oppslagstavler ved å skrive meldinger på dem med store magnetbokstaver. De annonserer ting som skuespill på den lokale skolen, bryllupsjubiléer, og lykkeønskninger til studenter som forlater byen. Dette fører til at folk tar bilder av seg foran lastebilene og legger bildene ut på Facebook, blogger om dem og ser etter nye meldinger på lastebilene hver dag.  Ved å sette lokalsamfunnet i søkelyset har virksomheten oppnådd stor oppmerksomhet i hjembyen sin.

Glem ikke dine lokale påvirkere

Som en lokal virksomhet har du virkelig muligheten til å kjenne de i byen som snakker om deg med høyest stemme. Og så bør du huske på at grupper av mennesker sannsynligvis vil spre Munn-til-Munn om deg enn en enkel person. Grupper som du kan tenke på er skoler, idrettslag og organisasjoner som driver med veldedige formål. Gjør noe for disse gruppene for eksempel ved å være vert for ett av arrangementene deres, sponse en kamp eller være behjelpelig med veldedighet. Slike goodwill-handlinger vil hjelpe virksomheten  med å skape gode relasjoner til disse persongruppene og de vil sannsynligvis snakke positivt om deg i sitt lokalmiljø.

Ta del i lokal stolthetCola_Dansk_flagg

Om virksomheten din ikke akkurat er lokal et sted, kan du fortsatt ta del i en lokal stolthet noe Coca-Cola har vist i Danmark. For Coca-Cola er jo ikke akkurat lokale i Danmark, men da de hørte at Danmark var «det lykkeligste landet i verden» ønsket de å dele dette med det danske folket. Og hvordan gjorde de det? Jo, ved å legge inn sin logo i det danske flagget i reklame-billboards på en flyplass. Den hyggelige gesten Coca-Cola viste gjorde Coca-Cola til noe av den danske tradisjonen (og norske!) ved å hilse tilreisende passasjerer med vaiende dansk flagg. Det ga folk på flyplassen noe å snakke om (og noe å smile av).

Likte du innlegget? Del med en venn.





Advertisements

Legg igjen en kommentar »

Ingen kommentarer så langt.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.

%d bloggers like this: