Munn-til-Munn

03.10.13

Ukens tips (40-2013): 2 grunner til at Munn-til-Munn virker bedre enn tradisjonell annonsering

Filed under: Ukens tips — Roy Dahl @ 09:21
Tags: , , , ,

Det er veldig mye forskning som viser at Munn-til-Munn Markedsføring er langt mer effektivt enn det man tenker på som tradisjonell markedsføring. Selv den gamle guru Philip Kotler kom med dette utsagnet  i sin MarkedsføringsBibel: «Marketing Management – Analysis, Planning and Control» hvor han skriver:

Munn-til-Munn har en større innflytelse enn media kommunikasjon fra en kilde som er fjern og som man stoler på.

Selv om Kotler kommer med dette utsagnet, skriver han videre at markedsføreren dessverre har liten KONTROLL over Munn-til-Munn Markedsføring, som dermed fører til at markedsføreren ikke ønsker å prioritere Munn-til-Munn Markedsføring.. Dette er også hevdet av flere; at mangelen på KONTROLL av budskapet gjør at den tradisjonelle markedsfører hopper bukk over Munn-til-Munn Markedsføring.

McKinsey, det berømte konsulentfirmaet innen ledelse, fremholder at «Munn-til-Munn genererer dobbelt så mye salg som betalte annonser i kategorier så forskjellige som hudpleie og mobiltelefoner».

Det er to grunner (minst) til at Munn-til-Munn er mer effektivt enn tradisjonell annonsering.

  1. Troverdighet
    Det er neppe overraskende at vi stoler mer på våre venner enn vi stoler på ei annonse. Annonser forteller oss alltid at produktet det annonseres for er det mest fantastiske man kan drømme om. Som f.eks Godfisk! som sier: «Anbefalt av barn – Havets skattkiste er en slager blant de yngste» (Annonse i VG-Helg 28.09.2013). Men fordi annonser alltid forteller oss at produktet er vidunderlig, har vi en tendens til å ikke tro på det.
    Våre venner, derimot, vil fortelle oss hvordan produkter er – rett fra leveren. De vil fortelle oss om produktet er godt eller dårlig, og som et resultat av det er det mye mer sannsynlig at vi tror på våre venners anbefalinger. Dessuten stammer ofte anbefalinger fra vennene våre fra egne erfaringer med produktet. Bare lytt til folk som snakker om Android-telefoner i forhold til Apple-telefoner…målrettet
  2. Mer Målrettet
    Ta et eksempel hvor du selger golfkøller. For å målrette budskapet ditt til potensielle kunder, er det naturlig for deg å annonsere i et golfmagasin. Men mens noen av leserne er på jakt etter nye golfkøller, er nok de aller fleste av leserne ikke på jakt etter nye golfkøller. Og dermed er en del av kronasjene brukt på annonsering bortkastet.
    Munn-til-Munn er mye mer målrettet og har et mye bedre fokus. Ingen vil snakke med deg om en glimrende nettside for fotokameraer dersom du overhodet ikke er interessert i fotografi. Folk bruker ikke energi på å fortelle deg om ting de vet du overhodet ikke er interessert i, men bruker heller energien sin på å fortelle deg om ting som relevante i forhold til det de vet om interessene dine. Kort sagt er Munn-til-Munn et søkelys som går gjennom sosiale nettverk og som finner de mest interesserte mottakere til et gitt stykke informasjon.

Likte du innlegget? Del med en venn.





Advertisements

Legg igjen en kommentar »

Ingen kommentarer så langt.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Blogg på WordPress.com.

%d bloggers like this: