Munn-til-Munn

24.10.13

Ukens tips (42-2013): Hvordan vise kundene dine at du bryr deg om tilbakemeldinger fra dem

Langt de fleste er klar over at tilbakemeldinger fra kunder står for de aller fleste produktinnovasjoner, det være seg forbedringer av gamle produkter, eller forslag til nye produkter. Derfor er det et sørgelig kapittel at ikke flere har et system for å

  1. samle inn tilbakemeldinger fra kunder
  2. vise at de lytter til kundenes tilbakemeldinger

Folk setter pris på å få vite at de blir lyttet til. Det er en stor grunn til at selskap som virkelig lytter til kundenes tilbakemeldinger (og gjør noe med tilbakemeldingene!) får lojale kunder og entusiastiske fans. Bare tenk på hva den personen vil si til sine venner som får vite at hennes tilbakemeldinger til sminkebutikken førte til en endring og forbedring i butikken!

Her får du tre måter du kan bruke for å vise kundene dine at du lytter til dem:

1. Gi dem anerkjennelse

En produsent av yoghurt fikk mange tilbakemeldinger i de sosiale media om at de burde fjerne et spesielt stoff fra yoghurten sin. En produktendring som var ganske omfattende for en stor yoghurtprodusent. Så når de først lyttet til sluttbrukerne sine og fjernet ingrediensen, gjorde de det ikke stille og rolig. Neida – de laget en YouTube video som forklarte hele bakgrunnshistorien,  og valgte til og med å nevne navnet på den første sluttbrukeren som kom med forslaget (!). Videoen fikk ganske raskt tusenvis av visninger, noe som igjen har ført til at folk snakker om hvor høyt yoghurtprodusenten verdsetter tilbakemeldinger fra kundene sine, noe som igjen fører til ytterligere tilbakemeldinger – og ikke minst mer kjøp av produsentens yoghurt. Hva tror du ville skjedd om produsenten ikke hadde tatt hensyn til tilbakemeldingene? Vel – det er flere yoghurtprodusenter….

2. Gi dem en plass å dele sine meninger og idéer 

Starbucks_01

Cafékjeden Starbucks har vært nevnt noen ganger på denne bloggen, og ikke uten grunn. Starbucks er enormt dyktige til å lytte til kundene sine, og gjør løpende endringer basert på kundenes tilbakemeldinger. Så når du gir kundene en beleilig plass hvor de kan gi uttrykk for sine meninger, viser du at du er seriøs i forhold til å lytte til dem. Et meget godt eksempel er My Starbucks Idea – et forum hvor du kan poste idéer, gi kommentarer til andres idéer og stemme på dem. Starbuycks  viser med dette at de er dønn seriøse når det gjelder å lytte til kundene sine, og i skrivende øyeblikk har de fått over 115.00 (over EttHundreOgFemtenTUSEN!!!) produktidéer fra fans over hele verden. Så enkelt! Helt gratis!  Og det skaper flere kunder og mer omsetning – ikke minst.

3. Oppdater kundene under prosessen

Trello

Folk blir selvsagt svært glade når et selskap bruker rådene de gir til å forbedre seg. Så om du virkelig tar i bruk tilbakemeldinger fra kunder, vis det til dem. Trello er et verktøy som kan brukes i den anledning, en oppgavebehandler som viser progresjonen på oppgavene fra «å gjøre» til «ferdig». Du kan bruke det samme verktøyet fil å flytte idéer gjennom kategorier som f.eks. «Neste», «I Gang», «Testes» og «Ferdig». Da kan du vise folk hvilke idéer som er i kvernen for  å bli utviklet til et ferdig produkt eller forbedring av et produkt.

 

Likte du innlegget? Del med en venn.





Advertisements

Legg igjen en kommentar »

Ingen kommentarer så langt.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.

%d bloggers like this: